دسته‌ها

9 مزیت شبکه اجتماعی سازمانی

توسط محسن روح الامین 8 سال پیشهیچ نظری ثبت نشده
ماهان  /  فواید پیاده‌سازی شبکه اجتماعی سازمانی  /  9 مزیت شبکه اجتماعی سازمانی
۹-مزیت-شبکه-اجتماعی-سازمانی

شبکه اجتماعی سازمانی می‌تواند کسب و کار شما را بهبود دهد، به پخش دانش در میان کارکنان کمک کند و شور و اشتیاق داخلی سازمانتان را اندازه بگیرد.

این اولین مقاله‌ی 5 قسمتی در مورد شبکه‌های اجتماعی سازمانی است که نشان میدهد چگونه استراتژی شبکه اجتماعی داخلی میتواند مشارکت و بهره‌وری کارکنان را افزایش دهد. این 5 قسمت در مشارکت با شرکت VMware تهیه شده است.

دن وایر میگوید یک راه‌حل ساده برای آن وجود دارد. اگر دارای شبکه اجتماعی داخلی هستید به جای اینکه سؤال خود را فوراً از طریق ایمیل بسازید یا اینکه مزاحم همکار خود شوید، سؤال خود را در شبکه اجتماعی مطرح کنید یا سؤال خود را در شبکه جستجو و احتمال دارید سؤال خود را به همراه جوابش آن جا پیدا کنید.

دن وایر مدیر رسانه و ارتباطات در VMware که پلتفرم شبکه اجتماعی سازمانی Socialcast  را ایجاد کرده است.

دن وایر میگوید که بجای اینکه نصف روز خود را صرف این کنید که چه طرح سلامتی را باید انجام دهید، می‌توانید به سرعت اطلاعات لازم را کسب کنید و اقدام کنید.

اطلاع‌رسانی ساده به کارکنان یکی از مزایایی است که توسط کسانی که از شبکه‌های اجتماعی سازمانی استفاده میکنند، اعلام میشود. سازمان‌های دیگری وجود دارند که کارکنان خود را تشویق به استفاده از ارتباطات اجتماعی مانند فیسبوک در پشت دیوارهای آتش خود میکنند.

1. آرشیو کردن دانش

ممکن است قصد برگزاری یک کنفرانس را در این سال داشته باشید ولی کارکنانی که این کنفرانس را برگزار کرده‌اند از شرکت شما رفته‌اند و تمام اطلاعات مورد نیاز برای برگزاری کنفرانس را هم آنها میدانسته‌اند که دیگر نیستند.

ولی اگر شما شبکه اجتماعی داشته باشید ممکن است این اطلاعات موجود باشد.

وایر میگوید «یک کارمند جدید میتواند به اتفاقات و فعالیت‌های گذشته در یک سال پیش نگاه کند و بگوید، 70 درصد قضیه را متوجه شدم. این چیزی است که از طریق ارتباطات ایمیلی اتفاق نمی‌افتد»

 

2. کشف موضوعات، متخصصان و استعدادهای جدید را مهم میکند

بکی گریبی مدیر ارتباطات داخلی در SAS میگوید که در شرکت تحلیلی SAS  شبکه‌ی داخلی‌اش کمک کرده است که استعدادهای ناشناخته‌ی قبلی شناخته شود و مخاطبانی را جذب کند. او میگوید «این کار فقط مختص مدیران اجرایی نیست بلکه همه‌ی کارمندان در همه‌ی سطوح با مطرح کردن ایده‌های جالب، پیوند داشتن با منابع و فراهم کردن اطلاعات مفید برای همکاران خود، شهرتی را برای خود دست و پا میکنند». برخی از آنها هزاران فالوئر (دنبال‌کننده) دارند.

 گریبی میگوید برای مثال یک مشاور توسعه‌ی رهبری در بخش مدیریت منابع انسانی یک گروهی با نام «رهبران روزانه توسعه پیدا میکنند، نه در یک روز» را ایجاد کرده است. گروه رشد کرده است و  بیش از 700 عضو اختیاری دارد.

وقتی که شرکت برای کارمندانش گوشی‌های تلفنی فراهم نمیکند و به آنها اجازه میدهد که از شبکه‌های اجتماعی خودشان استفاده کنند، این امکان را به آنها میدهد تا به سرعت دانش را بر روی بهترین ابزارها و طرح‌ها مبادله کنند.

وایر میگوید: میبینید که افراد رشد کرده‌اند و تخصص ایجاد کرده‌اند.

3. تمام کارکنان در نقاط دور افتاده را بهم پیوند میدهند

 3M  دارای آزمایشگاه‌های تحقیق و توسعه در سراسر جهان است و با اتصال این آزمایشگاه‌ها بهم می‌توانند نوآوری را بهبود دهند، توسعه‌ی محصول را سریعتر کنند و در زمان جواب دادن به سؤالات صرفه‌جویی کنند. 3m مشتری سایت Socialcast است.

وایر میگوید «3M تجربه‌ی کار کردن در یک آزمایشگاه بزرگ را فراهم کرده است که در آن کارکنان میتوانند با همکاران قابل اعتماد خود همکاری کنند و سؤال‌های خود را بپرسند»

 

4. اعتبار و زمینه‌ی بهبود یافته

ویلیام آمورگیس مدیر ارتباطات داخلی میگوید که در شرکت ابزارهای الکتریکی AEP، یک شبکه اجتماعی داخلی قابل اعتمادترین منبع اطلاعات در مورد شرکت نسبت دیگر منابع مانند ایمیل‌ها، سرپرستان، مدیران ارشد اجرایی، همکاران، رسانه‌های خارجی و دیگر منابع است.

او میگوید که ارتباطاتی که از طریق پلتفرم‌هایی مانند بلاگ‌ها، پروفایل‌ها، گروه‌ها و دیگر ویژگی‌ها انجام میشود، قابل اعتماد هستند زیرا ما کارکنان را تشویق میکنیم تا نسبت به هر موضوعی عکس‌العمل نشان دهند و افکار خود را با همه‌ی سازمان به اشتراک بگذارند. این شکل از نتایج که دیدهای مختلفی حاصل میشود سبب غنای اطلاعات میشود که اعتبار را افزایش میدهد.

 

5. ایجاد گروه‌های تمرکز

آمورگیس میگوید که رسانه اجتماعی داخلی، تیم ارتباطات داخلی با «گروه تمرکز روزانه» در شرکت AEP ایجاد کرده است.

او میگوید که می‌توانیم در زمان واقعی (Real Time) به آن چه که کارمندان فکر میکنند، آنچه که میفهمند و آنچه که باعث نگرانی آن ها میشود نظارت کنیم و می‌توانیم پیام‌های خود را با توجه به همین موارد ویرایش کنیم تا فهم را ارتقاء دهیم و نیازها را برطرف کنیم.

 

6. مشارکت کارکنان را بهبود دهیم

گریبی میگوید که «کارکنان sas می‌توانند افراد داخل سازمان را با کسانی که مستقیماً با آنها کار نمی‌کنند، آشنا کنند. تشویق به استفاده‌ی روزانه از شبکه‌های اجتماعی یکی از اقدامات بزرگی است که سعی میکنیم در داخل سازمان انجام شود تا نسل بعدی کارکنان SAS آماده شود.» «افراد نسل دیجیتال دوست دارند که در شغل خود با دیگر افراد همان طوری همکاری کنند که در مدرسه و زندگی شخصی خود آموخته اند.»

 

7. ارتقای بهره‌وری و بازده

گریبی میگوید: یک نماینده‌ی فروش در استرالیا از شبکه‌ی SAS استفاده کرد تا این سؤال را از افراد بپرسد که آیا تاکنون تجربه‌ی یک محیط رقابتی خاص را داشته‌اند. در طی 24 ساعت او شش پاسخ دریافت کرد که از 4 کشور و 7 دپارتمان بود.

گریبی میگوید هیچ راهی نیست که این نماینده‌های فروش این نوع بازخورد را به همان سرعت و وسعتی که از طریق شبکه دریافت میکنند از طریق ایمیل دریافت کنند حتی با ندانستن این که اصلاً رهبری افکار وجود دارد یا خیر.

8. ایجاد فرهنگ احترام مشترک

آمورگیس میگوید که همه‌ی کارکنان دعوت شده‌اند تا بدون در نظر گرفتن رتبه، عملکرد، مکان یا موقعیت خود مشارکت کنند. او میگوید که منطق و سبک خود کامنت‌ها وزن بیشتری، نسبت به عنوان شخص نویسنده دارند یعنی مطلبی که در کامنت بیان شده مهم‌تر از عنوان نویسنده است. بحث و مخالفت هم پیش می‌آید ولی بیشتر تعاملات به صورت تشویق و تمجید است.

 

9. ارتباط با مدیریت را بهبود میدهد

شکستن سلسله مراتب سخت است ولی شبکه‌های اجتماعی سازمانی این امکان را فراهم میکند تا مدیر عامل و مدیران اجرایی برای هر جریان فعالیت به صورت مستقیم نظر بگذارند و با کارکنان به یکباره مشارکت داشته باشند.

وایر میگوید که این شبکه‌ها به کارکنان این فرصت را میدهند تا با مدیران ارشد اجرایی به صورت دوستانه ارتباط برقرار کنند تا نشان دهد که این افراد در سطح بالا قابل دسترس هستند و دسترسی به آن‌ها راحت است.

وایر میگوید وقتی پت گلسینجر به عنوان مدیر ارشد اجرایی به شرکت VMware ملحق شد، از کارکنان چندین سؤال در مورد اینکه اولویت‌های اصلی شرکت چه هستند، پرسید. وایر اضافه میکند که پت همچنین در یک گروه در مورد پیشنهاد برای یک خدمتکار برای خانه‌ی جدیدش سؤال کرد. این کار او به همه‌ی افراد داخل شرکت نشان داد که او هم در مورد ارتباط با کارکنان در نقش جدید خود جدی است و هم تلاش میکند چالشی را هم که همه‌ی ما در زندگی‌مان داریم، حل کند.

نوشته از: محسن روح‌الامین

دسته بندی ها :
  فواید پیاده‌سازی شبکه اجتماعی سازمانی - مقالات -
درباره

 محسن روح الامین

  (40 مقالات)

ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

درخواست دمو مدیریت پروژه مدیریت جلسات شبکه اجتماعی