دسته‌ها

توصیه شماره 6: از «سندرم راه‌اندازی انقلابی» پرهیز کنید

توسط محسن روح الامین 8 سال پیشهیچ نظری ثبت نشده
ماهان  /  دانستنی‌ها  /  توصیه شماره 6: از «سندرم راه‌اندازی انقلابی» پرهیز کنید
توصیه

در مورد این توصیه به شدت مدیون مشاور مدیریت اجتماع Rich Millington (www.FeverBee.com) و کتاب او به نام “اجتماع‌های پرهمهمه[1]” هستم.

نکته ششم:

از «سندرم راه اندازی انقلابی» پرهیز کنید

راه‌اندازی‌های وسیع چه علائمی دارند؟ برای راه‌اندازی یک «شبکه اجتماعی سازمانی» جدید و به روز همیشه با وسوسه‌ی صرف هزینه و کار زیاد مواجه هستیم. در کوتاه‌ترین زمان ممکن افراد آمادگی خود را برای پیوستن به این فرایند اعلام میکنند. ممکن است منابع و زمان زیادی صرف راه‌اندازی یک پلتفرم عالی و کامل شود که قرار است تبدیل به یک «شبکه اجتماعی سازمانی» عالی و تمام عیار شود اما اصلاً مهم نیست که افراد بسیار کمی از آن استفاده خواهند کرد.

در «علائم راه‌اندازی انقلابی» تصور میشود که بازاریابی عمده کلید توسعه‌ی یک «شبکه اجتماعی سازمانی» است و یک «شبکه اجتماعی سازمانی» یک شبه باید از صفر به جایی برسد که پر از کاربران فعال شود. این تفکر به «خلق اجتماع» بیشتر به صورت یک رویداد نگاه میکند نه یک فرایند دائمی و تدریجی و این بزرگترین اشتباه است و در بلندمدت هم برای سازمان بسیار خطرناک است. سال گذشته مقاله‌ای[2] برای SocialMediaExplorer.com نوشتم. در آن مقاله در مورد به وجود آمدن تدریجی جوامع جغرافیایی بحث کردم. حقیقت این است که چه بخواهیم در مورد جوامع مدرن بحث کنیم و چه جوامع قدیمی، داستان‌هایی در مورد روزهای کشف آمریکا مطالعه میکنیم. این مکانها به خاطر ساکنان اولیه آنها رشد کردند- آنها برای رفتن به جایی جدید و کشف سرزمینی جدید خطر کردند. ساکنان جدید برای ورود به جای جدید، تمام خانه‌ها، انبارها، اصطبل‌ها، سالن‌ها، کلیساها، مدرسه‌ها و… را نساختند که بعد به ساکنان شرق  تلگرام بزنند «اینجا برای زندگی کاملاً آماده است.» و اینطور نبود که یک روز افتتاح رؤیایی داشته باشند. ساکنان جدید زمین‌هایی را کشف و محصور کردند و همان جا زندگی کردند. در خانه‌هایشان ساختارهای دائمی ایجاد کردند و سرانجام از داشتن یک جامعه‌ی خوب لذت بردند.

بالاخره دیگران از وجود این اجتماع باخبر شدند یا اتفاقی به آن رسیدند و از ارزش آن آگاه شدند، به همین دلیل بارها به آنجا میرفتند و سرانجام تصمیم گرفتند که از آن جامعه سهمی داشته باشند. این راه رشد شماست- حرکت آهسته و پیوسته در راهی که ارزش‌آفرینی میکند. ارزش‌هایی که پایداری آنها برای شما اهمیت خواهد داشت. این ارزش‌ها شامل روابط و محتواست.

مطمئناً شهری هم که شما در آن زندگی میکنید در یک دوره طولانی به وجود آمده است و تاریخچه‌ای جالب از افراد کلیدی و نقاط عطف متعدد دارد که در پیشرفت آن مؤثر بوده‌اند. برای رشد ESN شما به رویکردی تدریجی و سنجیده نیاز دارید ( یا هر اجتماع آنلاینی- چه درونی و چه بیرونی) . به دنبال کسانی باشید که برای پیشرو بودن مشتاق هستند، امکانات بالقوه را می‌شناسند، ارزش‌آفرینی میکنند ( محتوا)، روابط را به وجود می‌آورند، و قبل از حضور افراد، مفهوم اجتماع را به وجود می‌آورند. کم کم دیگران را به «شبکه اجتماعی سازمانی» دعوت کنید و ارزش‌های موجود و جدید را به آنها نشان دهید.

در یک سال و نیم گذشته ما روزانه 100 تا 200 نفر از کارکنان را به «شبکه اجتماعی سازمانی» دعوت می‌کردیم تا نام آنها را به عنوان کاربر در ESN   ثبت کنیم- بخشی از دلیل افزایش کارکنان از 69% به 86% در آن زمان- اما دعوت همکاران و دوستان به خاطر مزایایی که از استفاده این سیستم به دست آورده بودند، از دعوت مدیر «شبکه اجتماعی سازمانی» بسیار مهمتر بود.

روند پیوستن به شبکه اجتماعی سازمانی

به نمودار بالا توجه کنید. این نمودار نشان دهنده‌ی تعداد کاربران فعال درESN  سازمان ما از زمان راه‌اندازی آن در سال مه 2012 است تا امروز. این الگوی رشد، تدریجی، مداوم و بسیار منسجم است. شیب‌های روبه پایین کوچکی که می‌بینید ناشی از پاک کردن حساب کارکنانی است که از سازمان رفته‌اند. من همیشه چنین رشدی را به راه‌اندازی وسیعی ترجیح میدهم. در راه‌اندازی وسیع افراد به خاطر بازرایابی انبوه گیج میشوند و به جان هم می‌افتند و به سرعت بعد از پایان اشتیاق رویداد جدید سرد میشوند.

به دنبال افرادی باشید که میدانند با استفاده از ESN چه اتفاقی در سازمان می‌افتد. با آنها همکاری کنید و کمک کنید که موفق شوند و موفقیت‌هایشان را با دیگران درمیان بگذارند. روزانه به سراغ تعداد معین و قابل کنترلی از افراد بروید و آنها را به «شبکه اجتماعی سازمانی» دعوت کنید. از کاربران مشتاق و فعال هم بخواهید که همین کار را انجام دهند. با این کار می‌توانید یک «شبکه اجتماعی سازمانی» منسجم به وجود آورید که باعث خلق مداوم روابط و محتوای مفید میشود و در عین حال شما را به اهداف سازمان نزدیک میکند.

ممکن است تعداد افردی که در ابتدا به شما می‌پیوندند برای کسانی که به راه‌اندازی وسیع تمایل دارند قابل قبول نباشد اما نگران نباشید هدف شما تولید ارزش بلندمدت برای سازمان است نه دلخوشی‌های کوتاه‌مدت. اگر از نحوه‌ی رشد جوامع آنلاین و جغرافیای آگاه باشید می‌توانید از دانشتان برای رشد  ESN سازمان خود استفاده کنید. به نکته شماره 6 توجه کنید:

از «سندرم راه‌اندازی انقلابی» پرهیز کنید.

نوشته از: محسن روح‌الامین

[1]. Buzzing Communities

[2] . So You’re  Thinking About Starting an Online Community: Think Setting The West-Not Filling a Stadium

 

دسته بندی:
  دانستنی‌ها -
درباره

 محسن روح الامین

  (40 مقالات)

ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

درخواست دمو مدیریت پروژه مدیریت جلسات شبکه اجتماعی