دسته‌ها

شبکه اجتماعی سازمانی چیست؟

توسط محسن روح الامین 8 سال پیشهیچ نظری ثبت نشده
ماهان  /  مقالات  /  شبکه اجتماعی سازمانی چیست؟
شبکه-اجتماعی-سازمانی-چیست؟

شبکه اجتماعی سازمانی یک بستر مدرن برای تعاملات درون سازمان است. در سه دهه گذشته، شرکت‌های سراسر جهان همواره از بسترهای الکترونیکی برای ارتباطات داخل سازمان و بیرون سازمان بهره ‌برده‌اند. بسترهای الکترونیکی علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف کاغذ، سرعت انتقال و تبادل اطلاعات را به شدت افزایش داده‌ است و سهولت زیادی را برای ارتباطات به وجود آورده است. در این بین پروتکل ایمیل در جهان نقش را داشته‌ است در حالی که در طی 15 سال اخیر شرکت‌های جهان با تولید و بهره‌برداری از نرم افزار‌های شبکه اجتماعی، پروتکل ارتباطی خود را تغییر داده‌اند، متاسفانه در ایران سیستمی به نام اتوماسیون اداری سیطره گسترده‌ای در سازمان داشته ‌است.
شرکت‌های جهان با نگاه و اعتقاد بر اشتراک اطلاعات، تشریک مساعی و مدیریت دانش هر چه بیشتر از بسترهای اشتراک گذاری استفاده کرده‌اند و در ایران طی سال‌های گذشته همواره امنیت اطلاعات، محرمانگی، سخت و محدود شدن سطوح دسترسی و حبس دانش و اطلاعات در محفظه‌های در بسته رواج پیدا کرده است.
سیستم‌های سختگیرانه در روابط و تبادل دانش باعث شده است شرکت‌های ایرانی از حداقل بهره‌وری و حداقل بهره‌برداری از دانش موجود استفاده کنند.
اکنون زمان آن رسیده است تا نگاه نو به بسترهای ارتباطی سازمانی، زمینه را برای رشد و توسعه شرکت‌ها فراهم آورد.
سازمان‌های یادگیرنده باید همواره نسبت به یادگیری سازمانی و اشتراک دانش توجه نشان دهند تا تجربیات شکست به کرات در سازمان‌ها تکرار نشود.

شبکه اجتماعی سازمانی چیست؟

شبکه اجتماعی سازمانی یک نرم‌افزار تحت وب است که امکانات و نحوه‌ی کار آن دقیقاً مشابه شبکه‌های اجتماعی معروف مانند فیسبوک و لینکدین است. شبکه اجتماعی سازمانی روی دامنه خصوصی شرکت نصب می‌شود و فقط کارکنان و ذی‌نفعان شرکت در آن می‌توانند عضو شوند. در شبکه اجتماعی سازمانی امکاناتی اضافه‌تر از شبکه‌های اجتماعی عمومی مانند مدیریت مستندات، نظام پیشنهادات، مدیریت کارها، نظام ارزیابی عملکرد کارکنان، مدیریت روابط با مشتریان، کاربرگ زمان (Time Sheet) و سلف سرویس کارکنان وجود دارد تا کارکنان بتوانند کارهای روزمره خود را در این شبکه انجام دهند.
در شبکه اجتماعی سازمانی روابط افراد و واحدها به دقت چارچوب یافته و ارتباطات افراد تغییر شکل می‌دهد. این نگاه نو به ارتباطات، باعث بهبود عملکرد فردی و گروهی در سازمان می‌شود. ارتباطات بر اساس کار یا پروژه یا موضوع در محلی اختصاص‌یافته توسط افراد ثبت می‌شود و افرادی که مرتبط با موضوع هستند بلافاصله پیام را دریافت کرده و نسبت به آن پاسخ یا ابزار نظر می‌کنند.

نویسنده: محسن روح‌الامین

دسته بندی ها :
  مقالات - فواید پیاده‌سازی شبکه اجتماعی سازمانی -
درباره

 محسن روح الامین

  (40 مقالات)

ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

درخواست دمو مدیریت پروژه مدیریت جلسات شبکه اجتماعی