دسته‌ها

پروژه های حفاظتی و امنیتی و نظارتی

سیستم نظارت تصویری مداربسته
سیستم های نظارت تلویزیونی مدار بسته و تجهیزات جانبی آن کمک بسیار موثری در حفاظت، نظارت و کنترل سیستم ها و تأسیسات صنعتی، تجاری و خدمات عمومی به شمار می آید. استفاده بهینه از این تجهیزات در دنیای امروز باعث کاهش نیروی انسانی، برخوردهای فیزیکی، کاهش تردد، نظارت جامع بر کل مجموعه، قابلیت شناخت نقاط قوت و ضعف، برنامه ریزی جهت برطرف نمودن مشکلات، کاهش هزینه ها و نهایتاً ارتقاء سطح امنیت و حفاظت می گردد.
دستیابی به اهداف فوق تنها زمانی میسر می گردد که علاوه بر شناخت کامل قابلیت های سیستم، با یک برنامه ریزی مناسب راه را جهت استفاده بهینه از تجهیزات هموار سازیم.
در حالت کلی می توان یک سیستم نظارت تصویری مدار بسته را به بخش های زیر تقسیم نمود:

• ورودی ها که شامل تصویر، صوت و داده ها می باشد.
• اتاق کنترل مرکزی که که وظیفه نظارت و کنترل و پردازش ورودی ها را داراست.
• خروجی ها که شامل تصویر، صوت و داده ها می باشد.

دوربین

سیستم دسترسی هوشمند و گیت های کنترل تردد
به منظور کنترل تردد افراد و وسائط نقلیه از وسایل و راهکارهای مختلفی استفاده می شود. در بعضی موارد با بکار گیری نیروی انسانی اقدام به بازرسی و کنترل و نظارت محدوده های مختلف می کنند و در مواقعی از تکنولوژی و استفاده از ابزار و ادوات ویژه برای این امر استفاده می گردد. مواقعی نیز می بایست بمنظور افزایش کیفیت و ایمنی و یا کاهش بخشی از نیرو و یا ابزار مصرفی از ترکیبی از این دو استفاده گردد.

امروزه این تکنولوژی و این سیستم ها در غالب نام کلی سیستم های حفاظتی و امنیتی فیزیکی معرفی می گردند که اغلب شامل سیستم های کنترل تردد ، سیستم های نظارت تلویزیونی مداربسته ، سیستم های اعلام حریق و یا اعلام خطر و امثال آن می باشند . هر یک از سیستم های مذکور دارای مزایا و خصوصیات خاص خود هستند که بر حسب مورد از آنها استفاده می گردد . از جمله این سیستم ها سیستم کنترل دسترسی (ACCESS CONTROL) می باشد. از این سیستم جهت حفاظت هوشمند همراه با امکانات جانبی نظیر امکان بررسی وقایع و رجوع به گذشته و ارائه آمار وارقام و یا تعیین زمان و مکان دسترسی و موارد دیگر استفاده می گردد . همچنین لازم به ذکر است تجهیزات گیت های کنترل تردد، درب های اتوماتیک و همچنین راهبند خودرو به عنوان زیر مجموعه این سیستم تلقی می گردد.

گیت

سیستم اعلام و اطفاء حریق
آتش سوزی یکی از خطرناکترین پدیده‌هایی است که روی می‌دهد و زیانهای قابل توجه جانی و مالی به بار می‌آورد. ما همه روزه شاهد آتش سوزیهای گوناگونی در نقاط مختلف جهان هستیم که موجب از بین رفتن انسانها و همچنین به بار آمدن زیان های فراوان مالی می‌گردد. یکی از وظایف مسئولین بخشهای صنعتی ، خدماتی و … مقابله با آتش سوزی و جلوگیری از گسترش دامنه آتش است. وظیفه طراحان سیستم های امنیتی و ایمنی این است که در طراحی مکان های

مختلف خطرات ناشی از آتش سوزی را به حداقل برسانند و زمینه اقدامات ایمنی لازم را در صورت بروز آتش سوزی، فراهم سازند
از آنجا که دقایق اولیه شروع حریق دارای اهمیت زیاد و حیاتی می‌باشد، از طرفی عوامل ایجاد حریق بسیار متنوع بوده و همچنین در تمامی ساعات شبانه روز امکان بروز آن می‌رود، لذا امروزه سیستمهایی ایجاد گردیده است که می‌تواند در لحظات اولیه حریق آن را شناسایی کرده و مراتب را به یک مرکز کنترل ارسال نموده و از آن طریق بلافاصله، توسط آژیر، به ساکنین اعلام کند و یا با وسیله تلفن به مراکز آتش نشانی خبر دهد.

اطفا حریق

سیستم های آشکار ساز ورود غیر مجاز از پیرامون

برای جلو گیری از ورود افراد غیر مجاز به محوطه کارخانه یا مجتمع های نظامی، صنعتی، اداری، مسکونی، و… روش های مختلفی وجود دارد که در زیر به صورت اجمالی به چند روش اشاره می گردد:

1- استفاده از کابل به منظور حساس نمودن سطح فنس در این روش کابل نوری و یا کابل کواکسیال مخصوص را بر روی فنس نصب نموده و انتهای آن را به یک دستگاه پردازشگر وصل می نمایند. در صورت بریدن و یا بالارفتن از روی فنس، کابل مرتعش شده و ارتعاش آن به صورت یک پالس به پردازشگر ارسال می گردد و پس از بررسی توسط پردازشگر به محل های از پیش تعریف شده مانند پروژکتور، سیستم دوربین مدار بسته، آلارم، ( هشدار ) و یا دیگر دستگاههای مستقر در منطقه مورد نظر ارسال و باعث فعال سازی آن سیستم ها خواهد شد. کل پردازشگرها به صورت شبکه به یکدیگر وصل شده و می توان آنها را توسط کامپیوتر و یا اتاق کنترل، و در صورت نیاز تحت شبکه کامپیوتری موجود برنامه ریزی و نظارت نمود.

2- دفن کابل های حساس در زیرزمین که در صورت نزدیک شدن به آن محدوده، هشدار خواهیم داشت.

3- استفاده از سیستم مایکروویو که در این روش با استفاده از گیرنده و فرستنده های مایکروویو یک دیوار نامرئی ایجاد می شود و در صورت عبور افراد و یا اشیاء از میان آن، سیستم هشدار دهنده فعال می گردد.

4- استفاده از آشکار کننده مادون قرمز، که در صورت استفاده، رادارها را به صورت خطی به دنبال هم نصب می نمایند و در صورت عبور افراد و یا اشیاء از میان آن، سیستم فعال شده و به اتاق کنترل پیام هشدار ارسال می گردد.

سیاست های امنیتی و استانداردهای پیاده سازی پروژه ها در حوزه سیستم های نظامی و امنیتی

در این متن به صورت خلاصه بخشی از مهمترین فعالیت هایی که باید در قبل، حین و بعد از اجرای پروژه ها صورت پذیرد، مشخص می گردد.

1- بررسی تئوری و اجزای اصلی سیستم:
در ابتدای طرح، مطالعات جامعی بر روی مبحث پروژه مدنظر، اجزا، استانداردها و تکنولوژی های روز دنیا صورت می پذیرد تا دامنه موضوع و ابعاد به خوبی روشن گردد.

2- جمع آوری اطلاعات شرکت های موجود:
در این مرحله سعی می گردد اطلاعات شرکت ها و محصولات موجود و در دسترس تا حد امکان از طریق اینترنت، مجلات، تبلیغات و سایر اطلاعات موجود جمع آوری گردد.

3- تهیه RFP( Request For Proposal ):
در ادامه بر اساس نیازمندیهای کارفرما و نیز اطلاعات استخراج شده از مرحله بررسی تئوری سیستم، یک RFP تهیه می گردد.

4- دریافت اطلاعات محصولات در دسترس:
پس از تهیه RFP به مطالعه راه حل های کمپانی های مختلف خارجی و داخلی برای یافتن راه حل خواهیم پرداخت.

5- تست عملی تجهیزات در مکان های واقعی با نظارت کارفرما: (اختیاری)
به این دلیل که برخی از کارفرمایان علاقه مند به این هستند که در مرحله انتخاب، توانمندی سیستم ها را از نزدیک لمس نماید، می توان مارک های مختلفی از تجهیزات با ویژگی های گوناگون در محل های مختلف مورد نظر کارفرما و در شرایط شبیه سازی شده واقعی، با حضور کارشناسان کارفرما مورد تست و بررسی قرار گیرد.

6- بررسی سیستم از لحاظ سازگاری با سایر سیستم ها:
در صورتی که در RFP اولیه پروژه به مبحث ایجاد ارتباط سیستم پروژه با سایر سیستم های موجود کارفرما اشاره گردیده باشد، در این مرحله این موضوع به دقت مورد بررسی و راه حل مربوطه مشخص می گردد.

7- بررسی دقیق پارامترهای مختلف سیستم از لحاظ تئوری و تجربیات موجود جهانی:
بعد از این که دایره انتخاب محدودتر گردید، در این مرحله پارامترهای مختلف سیستم از قسمت های سخت افزاری تا نرم افزاری به صورت دقیق و جز به جز مورد بررسی قرار می گیرد تا شاخص های مهم و تاثیر گذار در پروژه استخراج گردد.

8- بررسی کلی استانداردهای در دسترس:
در این مرحله استانداردهای در دسترس در مورد اجزای مختلف سیستم مورد توجه و بررسی
قرار می گیرد.

9- مقایسه فنی و اقتصادی راه حل های بهینه از جهات مختلف:
بر اساس اطلاعات بدست آمده فنی و اقتصادی از مارک های مختلف ، مقایسه ای از لحاظ فنی و اقتصادی بین آنها صورت می پذیرد که از جمله پارامترهای مهم در این مقایسه علاوه بر شاخص های فنی، می توان به مواردی همانند هزینه نهایی سیستم، کارآیی و کیفیت، هزینه تعمیرات و نگهداری، هزینه گسترش سیستم، قابلیت اطمینان و موارد بسیار دیگر اشاره نمود.

10- انتخاب راه حل، محصول و شرکت نهایی:
بر اساس بررسی های مختلف صورت گرفته و نیز جلسات متعدد با حضور کارشناسان کارفرما، راه حل دقیق و جامع نهایی انتخاب می گردد.

11- مستند سازی کلیه خواسته ها:
جهت تکمیل خواسته ها و نیز طراحی نهایی، کلیه خواسته های کارشناسان و مسوولین کارفرما مستند می گردد.

12- مکان یابی دقیق محل های نصب:
در این مرحله با حضور کارشناسان کارفرما مکان های دقیق جهت نصب سیستم مورد نظر کارفرما برروی نقشه تعیین و صورتجلسه می گردد.

13- تامین تجهیزات مورد نیاز پروژه و تحویل به کارفرما:
در این مرحله واحد تدارکات شرکت فناوران سپهر ماهان کلیه تجهیزات مورد نیاز پروژه را از شرکت های مورد تایید حفاوزارت دفاع خریداری نموده و کارشناسان شرکت فناوران سپهر ماهان پس از تخلیه کالا در انبار شرکت فناوران سپهر ماهان با حضور در محل نسبت به تست اولیه و تحویل گیری دقیق اقدام می نمایند.

14- اجرای کلیه امور فاز غیر فعال مربوط به نصب :
در این مرحله کار بستر سازی سیستم شامل حفاری، داکت کشی، لوله گذاری، کابلکشی، نصب فیزیکی تجهیزات و . . . انجام می پذیرد.

15- اجرای کلیه امور تنظیمات فنی و تخصصی مربوط به نصب:
در این مرحله تنظیمات نهایی و تخصصی تجهیزات پروژه انجام می پذیرد.

16- تست و راه اندازی سیستم:
در این مرحله کلیه تجهیزات مرتبط با طرح ، تست و مشکلات احتمالی بر طرف می گردد.

17- تهیه کلیه نقشه ها و مستندات سیستم:
جهت کارکرد مداوم، صحیح و دقیق پروژه، نقشه های نهایی و تمامی گام ها و اطلاعاتی که در طول پروژه بدست آمده است مستند می گردد.

18- تهیه اصول کاربری سیستم:
یکی از مسائل بسیار تاثیر گذار قوانین، ساختار و نحوه استفاده از سیستم می باشد. به همین دلیل در این مرحله کلیه قوانین و دستور العمل های مربوط به استفاده بهینه از سیستم فراهم می گردد و آموزش های لازم به کاربران سیستم داده می شود.

19- تهیه ساختار و برنامه تعمیر و نگهداری:
یکی از مباحث بسیار تاثیر گذار بر بالا بردن قابلیت اطمینان و پایداری سیستم، مبحث تعمیرات و نگهداری از سیستم می باشد که خود شامل انواع مختلفی از روش ها می گردد. در این مرحله تعیین ساختار تعمیرات و نگهداری، برنامه و استراتژی ها، نحوه مستند سازی تغییرات و تعمیرات و آموزش پرسنل تعمیر و نگهداری صورت می پذیرد.

20- مستند سازی و به روز رسانی اطلاعات جمع آوری شده در طول پروژه:
جهت ثبت هر گونه تغییرات و یا توسعه سیستم و نیز اطلاع از پیشرفت های مختلف در حوزه سیستم مربوطه باید به صورت منظم این مستندسازی ها و به روز رسانی ها انجام پذیرد.

درخواست دمو مدیریت پروژه مدیریت جلسات شبکه اجتماعی