دسته‌ها

چگونه کسب و کار کوچک خود را موفق‌تر کنیم؟

توسط کارشناس محتوا 3 سال پیشهیچ نظری ثبت نشده
ماهان  /  مقالات  /  چگونه کسب و کار کوچک خود را موفق‌تر کنیم؟
چگونه-کسب-و-کار-کوچک-خود-را-موفق‌تر-کنیم؟

آیا احساس می­کنید با کسب‌­و­کار کوچک خود آب در هاون می­کوبید و به سمت اهداف خود پیشرفتی نمی­کنید؟

یا اصلاً در وهله اول در انتخاب اهداف تجاری کسب‌­وکار خود مشکل دارید؟ هر کارآفرینی می­خواهد یک کسب‌وکار موفق و سودآور داشته باشد اما قطعاً نحوه‌ی رسیدن به این هدف، همیشه روشن نیست.

اگر می‌خواهید کسب ‌و کار کوچکتان بیش از قبل سودآور باشد، در اینجا چند پیشنهاد برای چگونگی تحقق آن آورده شده است و به یاد داشته باشید که: ساختن یک کسب‌وکار موفق یک ماراتن است نه یک مسابقه دو سرعت.

خدمات به مشتری

1. بر روی خدمات به مشتری تمرکز کنید

طبق تحقیقی که توسط NewVoiceMedia انجام شده است، ۵۱ درصد از مشتریان بعد از تجربه‌ی خدمات بد، تعامل با آن شرکت را تکرار نخواهند کرد. مطالعات دیگر نشان داده‌اند که جبران یک تجربه‌ی منفی مستلزم چندین تجربه‌ی مثبت مشتری می­باشد.

با توجه به اینکه فروش به مشتریان وفادار بسیار ساده‌­تر است، خدمات خوب به مشتری را در اولویت قرار دهید. خدمات کنونی خود به مشتری را بررسی کنید و تغییراتی را که باید انجام شود ایجاد کنید تا مطمئن شوید کسب و کار کوچک شما خدمات برتری نسبت به رقبای شما ارائه می­دهد. ممکن است لازم باشد در آموزش کارکنان سرمایه­‌گذاری کنید، سیاست درآمد خود را تغییر دهید یا بهبود­های اساسی مانند پاسخ سریع به پیام‌­های صوتی یا ایمیل­‌های مشتریانتان را ایجاد کنید.

برندینگ

2. نام برند خود را بر سر زبان­‌ها بیندازید

چه در یک اجتماع کوچک فعالیت کنید و چه در مرکز یک شهر بزرگ، دهان به دهان چرخیدن مهمتر از همیشه است. بیشتر مصرف­‌کنندگان قبل از تصمیم­‌گیری در مورد خرید، به اینترنت می­روند تا در مورد کسب و کارها جستجو کنند، بنابراین ایجاد شهرت و آوازه­‌ی خوب برای موفقیت کسب‌وکار شما حیاتی است.

چگونه شهرت مثبتی کسب کنید؟ با ارائه‌ی خدمات خوب و حرفه‌ای، ایجاد و نظارت بر شهرت محلی (و آنلاین) و کسب شهرت از طریق پشتیبانی و حمایت از سازمان‌ها و مؤسسات خیریه محلی.

بازاریابی

3. تلاش‌­های بازاریابی خود را گسترش دهید

بازاریابی مؤثر کلید افزایش فروش شما است اما برای ارتقاء تجارت خود نیازی به هزینه­‌های سرسام‌­آور ندارید. روش‌­های ارزان بسیاری برای بازاریابی محصولات و خدمات شما وجود دارد، از جمله:

  • ایجاد و استفاده از یک بسته تبلیغاتی
  • ارسال تبلیغات با فاکتورهای خود
  • پیوستن به سازمان‌های حرفه‌­ای
  • درگیر کردن روزنامه‌ها در افتتاحیه­‌های بزرگ، حرکات یا رویدادهای خیریه خود
  • برگزاری کارگاه‌­ها یا کلاس‌­های رایگان مرتبط با محصولات یا خدماتتان
  • توسعه مشارکت تجاری و انجام تبلیغات متقابل با کسب‌­وکارهای مکمل
  • بازاریابی تلفنی (بله هنوز هم این مورد می­تواند کارساز باشد!)
  • تبلیغ کسب­‌وکارتان روی وسیله نقلیه خودتان
حضور در دنیای مجازی

4. حضور آنلاین خود را شکل دهید

امروزه ایجاد یک وب‌سایت حرفه‌ای می‌تواند سریع و آسان باشد و از طرفی کسب‌وکار کوچک شما باید حتماً در فضای آنلاین فعال باشد. تحقیقات انجام‌­شده توسط ویکی تجارت الکترونیک نشان می‌دهد که 88% از مصرف‌کنندگان در حال حاضر قبل از خرید در فروشگاه، در فضای آنلاین درباره‌ی خریدی که میخواهند انجام دهند، تحقیق میکنند.

یک وب‌­سایت ساده که توضیح می‌دهد شما چه کسی هستید، چه کار می‌کنید و چگونه باید با شما تماس گرفت برای بسیاری از کسب‌­وکارهای کوچک کافی خواهد بود. سایت شما حداقل باید شامل موارد زیر باشد:

  • لوگو
  • نام کسب‌وکار
  • خلاصه‌ای از آنچه انجام می­دهید: محصولات و خدمات شما
  • اطلاعات تماس شما
  • آدرس شما، از جمله یک لینک Google Maps
  • مأموریت و هدف اصلی شما؛ به عنوان مثال «ما بهترین پیتزای شهر را درست می­کنیم…»
  • رضایت و تصدیق مشتریان

بسته به بازار هدف شما، رسانه­‌های اجتماعی می‌توانند راه خوبی برای ترویج کسب‌وکار شما باشند. ایجاد یک صفحه فیسبوک، توییتر و اینستاگرام برای اغلب شرکت‌ها در این روزها یک راه استاندارد و خوب به شمار می‌آید.

هزینه‌های کسب و کار

5. هزینه­‌های کسب‌­و­کار خود را کاهش دهید

به نظر می­رسد هزینه‌های کسب‌وکار برای همه چیز از فضای کار گرفته تا هزینه‌های وسایل نقلیه همیشه در حال افزایش است، بنابراین تحت کنترل نگه­داشتن هزینه‌ها یک وظیفه‌ی حیاتی برای صاحبان کسب‌وکار است.

پیگیری هزینه‌­ها وقت­‌گیر و خسته­‌کننده است، بنابراین هر جا که ممکن است سعی کنید با استفاده از فناوری جدید کار را تا حد ممکن ساده‌­تر کنید. به عنوان مثال، تعدادی برنامه‌­ی تلفن همراه برای ردیابی هزینه وجود دارد، از جمله برنامه­‌های حسابداری مبتنی بر ابر که به شما امکان می­دهند با گرفتن عکس از رسیدهای دستگاه تلفن همراه خود، به طور خودکار اطلاعات هزینه را به سیستم حسابداری خود اضافه کنید.

حتماً بررسی‌­های سالانه یا حتی نیمه‌سالانه‌ای از هزینه­‌های عمده‌ی خود، مانند فضای اداری، بیمه کسب‌­وکار، کارکنان و هزینه‌­های وسایل نقلیه انجام دهید. بررسی کنید که کدام هزینه­‌ها را می­توانید کاهش دهید. اگر در منطقه‌ای هستید که کسب و کار مشابهتان زیاد است، شاید به فکر تغییر مکان بیفتید. اگر به ویترین فروشگاه نیازی ندارید، حتی می­توانید به دسته مشاغل مستقر در خانه تبدیل شوید.

هزینه‌های اصلی تأمین کسب­‌وکار خود را به طور مرتب بررسی کنید و همیشه به دنبال تخفیف و یا راه‌هایی برای خرید لوازم تأمین با کسب­‌وکارهای دیگر برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها باشید. کاهش هزینه­‌ها را بخشی از شرح شغل و فرهنگ شرکت خود قرار دهید.

برای کنترل هزینه‌ها میتوانید از نرم‌افزارهایی ماننید همتیک هم استفاده کنید.

6. با موبایل همراه شوید

حتی اگر در سال جاری هیچ کاری در رابطه با تکنولوژی موبایل انجام ندهید، حداقل باید مطمئن شوید که حضور آنلاین­تان، از جمله وب‌سایت کسب‌وکارتان، با تلفن همراه سازگار است و اصطلاحاً mobile friendly است. امروزه تعداد زیادی از مردم در حال وب‌گردی و جستجو با تلفن‌های همراه خود هستند، حتی زمانی که در خانه حضور دارند اما دو روند دیگر هم وجود دارد که می­تواند برای کسب‌وکار کوچک شما مفید باشد. اولین مورد بازاریابی موبایل است. هزاران استراتژی خاص تلفن همراه از جمله تبلیغات پیامکی و تبلیغات نمایشگر موبایل گرفته تا طراحی اپلیکیشن تجاری خود وجود دارند که استفاده از آن‌ها تأثیر بسیار زیادی بر رسیدن به بازار هدف شما دارد. سیستم­‌های پرداخت تلفن همراه فرصت دیگری برای شماست. Apple Pay، Google Wallet، Venmo، Square، Intuit GoPayment، Paypal و برنامه‌هایی مشابه اینها …؛ امروزه گزینه­‌های پرداخت از طریق تلفن همراه بیشمارند. ارائه خدمات پرداخت از طریق تلفن همراه، امکان رفاهی مهمی برای مشتریان است اما کسب‌­وکار کوچک شما نیز می­تواند پس­‌انداز قابل­‌توجهی را از امکان استفاده از یک سیستم POS موبایل بدست آورد.

دنیای ابری

7. سوار ابر شوید!

شکی نیست که رایانش ابری زمینه فعالیت را برای شرکت‌های نوپا هموار کرده ‌است اما مزایای جدی استفاده از ابر برای کسب‌­وکارهای ثابت «معمول» همیشه مطرح نیست.

صرفه­‌جویی در هزینه و دسترسی از هرجایی بزرگترین مزیت برای انتقال برخی از فرآیندهای تجاری شما به فضای ابری است. به عنوان مثال، اگر کسب‌­و­کار شما از یک برنامه دسکتاپ حسابداری کسب‌وکار کوچک به یک برنامه حسابداری مبتنی بر فضای ابری تبدیل شود، دیگر نیازی به نصب نرم‌­افزارهای دسک­تاپ نخواهید داشت (صرفه‌جویی در هزینه‌­های IT برای نصب، پشتیبان­‌گیری، به روزرسانی و غیره) و می­توانید از هرجایی، از جمله از طریق دستگاه­‌های تلفن همراه، به حساب‌­های کسب­‌وکار خود دسترسی داشته باشید.

البته محاسبات ابری معایبی نیز دارد اما اگر هنوز از فضای ذخیر‌ه‌­سازی و برنامه­‌های فضای ابری استفاده نکرده‌اید، امسال حداقل پتانسیل آن را بررسی کنید.

مصاحبه کاری

8. کارمندان مناسب را پیدا کرده و نگه دارید

جذب و حفظ کارمندان مناسب یکی از مهمترین کارهایی است که می­توانید در کسب‌وکار خود انجام دهید. گرچه ممکن است استخدام و آموزش کارکنان در یک رستوران فست فود به صورت هفتگی رایج باشد اما طبیعتاً بیشتر کسب‌وکارهای موفق به استخدام پرسنل با کیفیت و نگهداری طولانی مدت آنها اتکا می­کنند.

Business Plan

9. طرح کسب‌وکار خود (Business Plan) را به‌روزرسانی کنید

قبل از شروع کار خود، شما یک طرح کسب­‌وکار تنظیم کرده­اید، مگر نه؟ طرح کسب‌وکار برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار به دلایل بسیاری حیاتی است، از جمله آزمایش دوام‌­پذیری ایده کسب‌وکار شما و تأمین مالی بدهی و تأمین مالی سهام.

اگر برنامه کسب‌­وکار تنظیم نکرده‌­اید، خیلی دیر نیست. کسب­‌وکارهای موفق و پایدار سالانه برنامه کسب­‌وکار خود را برای بررسی دستاوردها (یا فقدان آن) و تصمیم­‌گیری در مورد اهداف یا روش­‌های جدید به روزرسانی می­کنند.

سلامت مالی کسب‌وکار شما در درآمد، طرح جریان نقدینگی و ترازنامه که در بخش مالی طرح کسب‌وکار موجود است، خلاصه شده‌است. از آنجا می‌توانید راه‌هایی برای سودآوری بیشتر کسب‌وکار خود با افزایش فروش، کاهش ضرر و یا کاهش هزینه‌ها تعیین کنید. اگر می‌خواهید کسب‌وکار شما موفق‌تر باشد، برای رسیدن به این هدف به یک طرح نیاز دارید.

پیشنهاد میکنیم حتماً مقاله‌ی «اهمیت برنامه‌ریزی کاری» را هم مطالعه نمایید.

10. متعادل بمانید

هیچ کس آرزو نمی­کند کاش وقت بیشتری را در دفتر کار گذرانده بود.

 بسیاری از صاحبان کسب­‌وکارها، سلامت روحی و جسمی، روابط خانوادگی و دوستان خود را در راه اهداف تجاری خود فدا می­کنند.

شما یکی از آنها نباشید! سطح قابل قبولی از تعادل بین زندگی و کارتان را پیدا کنید.

خواب کافی، صرف وقت برای خانواده و دوستان و ورزش منظم به سلامت شما کمک می­کند و به پیشرفتتان و رونق کسب­وکارتان در دراز مدت کمک می­کند.

11. امسال را به بهترین سال خود تبدیل کنید

نتیجه مهم اینجاست: موفقیت امری قطعی نیست. اگر می­خواهید کسب و کار کوچک شما امسال موفقیت بیشتری کسب کند، باید تغییرات لازم را برای تحقق آن ایجاد کنید.

این کار ممکن است به سادگی سرمایه­‌گذاری در یک ابزار جدید یا به چالش‌­برانگیزی یک تغییر طرز تفکر در مورد برخی از فرایندهای تجاری شما باشد اما شما تمایلی به راکد ماندن کسب و کار خود ندارید، درست است؟ پس سال پیش رو را به بهترین سال خود تبدیل کنید.

 

منبع: سایت thebalancesmb.com

دسته بندی ها :
  مقالات - به روزترین نکات مدیریتی - دانستنی‌ها - نکات پیشرفت کاری -
درباره

 کارشناس محتوا

  (40 مقالات)

ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

درخواست دمو مدیریت پروژه مدیریت جلسات شبکه اجتماعی