دسته‌ها

چه چیزی باعث رضایت از محل کار میشود؟ (بخش اول)

توسط سارا شیرمحمدی 4 سال پیشهیچ نظری ثبت نشده
ماهان  /  مقالات  /  چه چیزی باعث رضایت از محل کار میشود؟ (بخش اول)
چه-چیزی-باعث-رضایت-از-محل-کار-میشود؟

رهبری کردن و هدایت مؤثر برای ایجاد و پیشبرد یک کسب و کار، امری بسیار مهم است. بدون مدیرهایی که بتوانند افراد مناسبی را استخدام کرده و بعد هم الهام‌بخش باشند، روحیه‌ی افراد افت کرده و انگیزه‌هایشان پس از مدتی از بین می‌روند.

حقیقت این است که: شغل، چیزی نیست که گاهی کارمندان آن را ترک میکنند بلکه در واقع آنها رئیس خود را ترک میکنند!

boss

شاید برایتان جالب باشد که بدانید طبق برخی نظرسنجی‌های انجام‌شده، هنگامی که از کارمندان خواسته شد تا مهمترین عواملی را که بر احساس شادی و رضایت در محل کارشان تأثیرگذارند در یک لیست عنوان کنند؛ خوشحال‌ترین و راضی‌ترین کارمندان، «مدیریت» را در لیستشان زیر آیتم‌های «ساعات کاری انعطاف‌پذیر» و «فرهنگ شرکت» قرار دادند، حتی ناراضی‌ترین کارمندان آن را در زیر «پاداش» و«انجام کارهای هدفمند» قرار دادند.

«پاداش»، «ساعت‌ کاری منعطف» و «انجام کارهای هدفمند» از مهمترین عوامل مؤثر در جلب احساس رضایت کارمندان هستند. نتیجه‌ی بررسی‌های انجام‌شده به ما نشان میدهد که این عوامل به همان اندازه‌ی مدیریت تأثیرگذار هستند، تازه اگر تأثیرگذارتر از آن نباشند!

اما چرا؟!

آیا میدانستید احتمال اینکه کاربران نرم‌افزارهای مدیریت کارهای مشارکتی، بگویند که رابطه‌ی بسیار خوبی با مدیر خود دارند، 91٪ بیشتر از دیگر کارمندان است؟

ESN

در انتهای یک روز کاری، این مدیران هستند که مسئول کارهایی هستند که منجر به دور شدن کارمندان از شرکتی که در آن کار میکنند، میشوند. اگر ما بخواهیم احساس خوشحالی و رضایت کارمندان را افزایش دهیم، بایستی روش سنتی برای هماهنگی کارها را تغییر بدهیم.

برنامه‌ریزی مناسب برای انجام کارهای یک پروژه، باعث افزایش احساس رضایت کارمندان میشود. به عنوان مثال، اغلب خود مدیران کارمندان و نیروهای جدید را استخدام میکنند اما شرکت فیسبوک عکس این روش را در پیش گرفته است، چطور؟! بهترین مدیرانشان، فقط کاری که باید انجام شود را با توجه به مهارت‌های هر فرد، به او تخصیص داده و مدیریت میکنند؛ این امر نه تنها با القای این حس که کارمندان برای شرکتشان با ارزش هستند بلکه حتی با تقویت حس ارزشمندی که خودشان نسبت به خودشان دارند، منجر به افزایش اعتماد به نفس و احساس اطمینان خاطر کارمندان میشود.

مدیرانی که برای تمامی فعالیت‎ها، اهداف و پروژه‌ها برنامه‌ریزی می‎کنند و یک طرح کاری مشخص می‌کنند، کارهای بسیار بیشتری را به سرانجام رسانده و به صورت کلی رهبران مؤثرتری هستند.

انجام کارهای اداری خسته‌کننده‌ای که تأثیر کمی دارند ضروری هستند اما تیم شما را خسته میکنند. با استفاده از ابزاری با قابلیت‌های اتوماسیون، مانند الگوهای از پیش ساخته شده، ادغام برنامه‌ها و درخواست‌های اختصاص دادن کار به صورت خودکار، میتوانید روند انجام کارها را به گونه‌ای طراحی کنید که متناسب با ویژگی‌های شخصیتی و مهارت‌ها و همچنین سرعت عمل کارکنان باشد و بدین طریق بیشترین بهره‌وری و رضایت را بدست آورید.

در صورتی که تیم مدیریت نتوانند مدیریت خود را به اندازه‌ی بزرگی تیم توسعه دهند، تیم بر مدیریت غلبه می‌کند. گسیختگی در کارها پیش می‌آید، کارها به موقع تحویل نمی‌شوند و نارضایتی هر روز افزایش می‌یابد.

 

طراحی برنامه‌ی کاری مناسب با توجه به شرایط کارکنان، نه تنها از وجود استعدادهای مختلف در شرکت بیشترین بهره‌وری را کسب کرده بلکه باعث بهبود تنوع در شرکت شما نیز خواهد شد، یعنی چه؟ الان بیشتر توضیح میدهیم: اجازه دادن به افراد برای داشتن انعطاف‌پذیری در انجام کارها به روش‌های مختلف، اشکال مختلف یادگیری، آموزش، رشد و تفکر را افزایش میدهد. کارکنان خوشحال و راضی به احتمال 30درصد بیشتر از کارکنان ناراضی ممکن است که بگویند که تنوع به خوبی در شرکتشان وجود دارد.

تنوع نه تنها جنسیت و قومیت را در بر می‌گیرد، بلکه زمینه‌ها، نقاط قوت و دیدگاه‌های مختلفی را به تیم شما اضافه میکند، در واقع به افراد تیم شما اجازه میدهد از یکدیگر بیاموزند و ایده‌ها و مفاهیم جدید را کشف کنند.

ابزارهای تخصیص منابع با اختصاص پروژه‌ها به افراد با مهارت‌های مرتبط با آن پروژه، درخشش تیم شما را بیش از پیش امکان‌پذیر میکنند. با این ابزارها میتوانید میزان پیشرفت کار را پیگیری کنید، در نتیجه‌ی این کار تیم شما بدون این که احساس کنند فشار زیادی رویشان است، احساس به چالش کشیده شدن میکنند. ابزارهای مدیریت منابع به شما کمک میکنند بر خروجی و نتیجه‌ی کارهایتان نظارت داشته باشید در حالی که تیم شما روی کیفیت خروجی کار تمرکز دارد.

مطالب این مقاله ادامه دارد

با ما همراه باشید….

 

مترجم: سارا شیرمحمدی

دسته بندی ها :
  مقالات - دانستنی‌ها -
درباره

 سارا شیرمحمدی

  (16 مقالات)

ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

درخواست دمو مدیریت پروژه مدیریت جلسات شبکه اجتماعی