دسته‌ها

ابزارهای مدیریت پروژه کدامند؟

توسط کارشناس محتوا 3 سال پیشهیچ نظری ثبت نشده
ماهان  /  مقالات  /  ابزارهای مدیریت پروژه کدامند؟
ابزارهای-مدیریت-پروژه-کدامند؟

اگر شما در حال خواندن این مقاله هستید، حتماً میخواهید جواب این سؤال را بیابید: «ابزارهای مدیریت پروژه کدامند؟». ابزارهای مدیریت پروژه به فرد یا تیم کمک میکنند تا کارها را به شکل مؤثری سازماندهی نموده و تسک‌ها و پروژه‌ها را مدیریت نمایند. اصطلاح ابزار مدیریت پروژه، معمولاً به یک نرم‌افزار مدیریت پروژه اشاره دارد که میتوان آن را تهیه نمود.

نمای کلی ابزار مدیریت پروژه

ابزارهای مدیریت پروژه بر خلاف نامشان فقط مخصوص مدیران پروژه نیستند بلکه ابزارهای مدیریت پروژه با قابلیت سفارشی‌سازی کامل ساخته شده‌اند به طوری که با نیازهای اعضای یک تیم در اندازه‌های مختلف و با اهداف متفاوت، متناسب باشند.

پیشنهاد میکنیم مقاله‌ی «مدیریت پروژه فقط مختص به مدیران پروژه نیست! (4 مهارت مهم و ضروری که باید بدانید)» را هم بخوانید.

برخی ویژگی‌ها و امکانات (features) ابزارهای مدیریت پروژه کدامند؟

ابزارهای مدیریت پروژه معمولاً با ویژگی‌های متفاوتی ارائه میشوند. این ویژگی‌ها شامل موارد ذیل هستند ولی به این موارد محدود نمیگردند:

  • برنامه‌ریزی/زمان‌بندی: ابزارهای مدیریت پروژه به شما امکان برنامه‌ریزی و تخصیص کل کار را به صورت یک جا همراه با  tasks (کارها)، subtasks، پوشه‌ها، الگوها، جریان‌های کاری (workflow) و تقویم‌ها میدهند.
  • تعامل و همکاری: در حال حاضر دیگر ایمیل تنها فرم ارتباطی نیست. از ابزارهای مدیریت پروژه همچنین برای تخصیص وظایف، اضافه نمودن یادداشت و نظرات، سازمان‌دهی داشبوردها و ارزیابی و تأیید کارها استفاده میگردد.
  • مستندسازی: برای اجتناب از گم شدن فایل‌ها با استفاده از ویژگی مدیریت فایل‌ها مانند: ویرایش، نسخه‌برداری و ذخیره‌ی همه‌ی فایل‌ها میتوان از ویژگی مستندسازی استفاده نمود.
  • ارزیابی: ردگیری و ارزیابی میزان بهره‌وری و رشد از طریق مدیریت و گزارش‌گیری منابع انجام میشود.

نرم‌افزار مدیریت پروژه‌ی همتیک علاوه بر تمام امکانات بیان‌شده، امکانات دیگری نیز دارد که میتوانید با کلیک روی لینک زیر درباره‌ی آنها بیشتر بدانید:

امکانات نرم‌افزار مدیریت پروژه و کارهای «همتیک»

ابزارهای مدیریت برنامه کدامند؟

یک ابزار مدیریت برنامه ممکن است مشابه با ابزار مدیریت پروژه باشد اما کمی تفاوت‌های کلیدی داشته باشد. قبل از صحبت در مورد تمایز این ابزارها، بهتر است در مورد مقایسه‌ی مدیران پروژه و مدیران برنامه بحث نمود:

  • پروژه‌ها معمولاً زمان شروع و انتهای مشخصی به همراه اهداف کوتاه مدت دارند که منجر به نتایج ملموس یا قابل تحویل میگردند. محدودیت‌هایی همچون هزینه، منابع، بودجه و زمان همگی عواملی هستند که امکان اجرای پروژه را متأثر میسازند.
  • برنامه‌ها دربرگیرنده‌ی چندین پروژه‌ی بهم متصل هستند که هنگامی که ترکیب میشوند باعث دست‌یابی به اهداف بزرگتر و بلندمدت‌تر میگردند.
  • این بدان معناست که ابزارهای مدیریت برنامه به ویژگی‌های پیشرفته‌تری برای ردگیری پروژه‌ها در سطح بالاتر نیاز دارند تا بتوان مشاهده نمود که هر پروژه چگونه با پروژه‌ی دیگری تعامل دارد. این ابزارها میتوانند شامل موارد ذیل باشند:
    • دیدگاه‌های کاری منعطف
    • مدیریت منابع بین وظیفه‌ای (Cross-functional)
    • داشبوردها
    • گزارش‌گیری‌ها
    • نمودارهای گانت یا گانت چارت‌ها
    • کاربرگ زمان یا تایم-شیت (Timesheet)
پس ابزار مدیریت پروژه چیست؟ به طور ساده میتوان گفت، نرم‌افزاری است که به سازمان‌دهی کارها و مشارکت همکاران کمک میکند. 

اینجا را کلیک کنید و درباره‌ی نرم‌افزار مدیریت پروژه بیشتر بدانید

 

منبع: سایت wrike.com

دسته بندی ها :
  مقالات - مدیریت پروژه‌ها و کارها -
درباره

 کارشناس محتوا

  (40 مقالات)

ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

درخواست دمو مدیریت پروژه مدیریت جلسات شبکه اجتماعی