دسته‌ها

توصیه شماره 12: هرگز قانع نشوید و به پیشرفت ادامه دهید

توسط محسن روح الامین 8 سال پیشهیچ نظری ثبت نشده
ماهان  /  دانستنی‌ها  /  توصیه شماره 12: هرگز قانع نشوید و به پیشرفت ادامه دهید
توصیه

این آخرین پست من از توصیه‌های مربوط به راه‌اندازی شبکه اجتماعی سازمانی موفق است که در آن میخواهم مسئله‌ی آموزش و تمرکز اهداف را دنبال کنم.

توصیه شماره 12:

هرگز قانع نشوید و به پیشرفت ادامه دهید

این مسئله در مورد افرادی که در حوزه‌های مختلف کسب و کار فعالیت میکنند، کاملأ صدق میکند.

اول به حوزه‌ی فناوری توجه کنید.

هیچ پلتفرمی کامل و بدون نقص نیست. قابلیت‌ها و امکانات تکنولوژی در نرم‌افزارهای امروز با سالهای پیش بسیار متفاوت است. هنوز هم مدیران شبکه اجتماعی سازمانی باید به دنبال تغییرات کوچک و بزرگ در پلتفرم موجود برای دستیابی بهتر به اهداف سازمان و بهبود تجارب کاربران باشند. کار با فروشندگان پلتفرم نیازمند پیشنهاد تغییرات است. راهی آسان در اختیار کارکنان‌تان قرار دهید تا بتوانند تغییرات مورد نظرشان را به شما اطلاع بدهند و شما هم در صورت ضروری دانستن این تغییرات آن‌ها را در اختیار فروشندگان قرار دهید.

اگر کارتان را در مورد پلتفرم‌ها خوب انجام دهید می‌توانید برای زمان طولانی از آن‌ها استفاده کنید و در ضمن تغییرات لازم را هم در آنها اعمال کنید. فروشنده‌ای که تغییرات جدید را در پلتفرم اعمال نمیکند نمیتواند برای مدت طولانی پاسخگوی نیازهای نوآورانه سازمان باشد. اگر فکر میکنید هیچ چاره‌ای جز تعویض نرم‌افزار ندارید، پس این کار را انجام بدهید اما بدانید که چنین تغییر بزرگی صدمات بزرگی هم به همراه دارد. فقط اگر دلایل کافی در مورد تحت فشار بودن سازمان دارید، پلتفرم را عوض کنید اما از اصرار برای کار کردن به فروشندگانی که تمایلی به رشد و پیشرفت ندارند اجتناب کنید. ممکن است تعویض پلتفرم عوارض مهمی داشته باشد اما عوارض کار با چنین فروشندگانی در طولانی مدت به مراتب بیشتر و مخرب‌تر است.

تجربه کاربری (User Experience) مسئله مهم دیگری است که همیشه باید به بهبود آن توجه داشته باشید. البته این موضوع وابسته به تغییرات فناوری است که به آن اشاره شد اما به آن محدود نمیشود. افرادی را انتخاب کنید که میتوانند با دیدگاه یک کاربر جدید با نرم‌افزار کار کنند و یا مخاطبان دیگری را انتخاب کنید و بازخوردهای آنها را  جدی بگیرید. به نکات منفی که مرتب در مورد مهارت‌های کاربری تکرار میشود توجه کنید و در مورد آن مسائل بحث کنید. بسیاری از کارکنان زمان کافی برای این کار ندارند پس عجله کنید  تا مسائل آنها حل شود و بتوانند دوباره از آن استفاده کنند. یکی از بهترین مزایای شبکه اجتماعی سازمانی این است که مجبور نیستید برای پیدا کردن داوطلبان و جمع‌آوری نظرات درباره تجارب کاربری از مسیر خود خارج شوید. با یک درخواست کمک ساده از کاربران در شبکه اجتماعی سازمانی میتوانید کاربران مشتاق زیادی را پیدا کنید که میتوانند به شما کمک کنند.

حوزه‌ی سومی که باید تلاش مداوم برای پیشرفت در آن انجام شود، یکپارچگی عمیقتر در استفاده از شبکه اجتماعی سازمانی است. چه در حضور فیزیکی آن در پلتفرم‌های مختلف و چه در فرایندهای روزانه و جریان کارهایی که روزانه بخش مهمی از کار ما را هدایت میکنند. همانطور که در پست قبلی در این سری گفتیم، موفق‌ترین شبکه‌های اجتماعی سازمانی آنهایی نیستند که اهدافی جدا از فرایندها و ابزارهایی دارند که با اهداف روزانه با آنها کار میکنند. موفق‌ترین  شبکه‌های اجتماعی سازمانی آنهایی هستند که به راحتی در ابزارهای قابل استفاده و جریان کارهای روزمره  افراد در دسترس هستند.

مسئله‌ی دیگری که من در مدیریت شبکه اجتماعی سازمانی هرگز از آن رضایت کامل پیدا نمیکنم، راه‌های جدید رشد و گسترش و تأثیرگذاری سالانه‌ی آن است. از زمانی که ما در سال 1392  شبکه اجتماعی سازمانی خود را راه‌اندازی کردیم، هر سال 2 یا 3 هدف بزرگ در نظر گرفته‌ام. در سال‌های اولیه این اهداف بیشتر در مورد رشد و گزینش بودند، در حالی که در سال‌های آینده بیشتر به تعهد مدیریت، یکپارچگی با سایر برنامه‌ها و فرایندهای کاری، دسترسی سیار، افزایش تعهد عضویت یا احساس جامع بودن توجه کردم. امسال ما (منظور من از ما، من و مدیر دیگر شبکه اجتماعی سازمانی است) توجه خود را بیشتر صرف به وجود آوردن یک راهکار گسترده، ایجاد اپلیکیشن موبایل، تهیه‌ی برنامه‌ای برای سال آینده و مدیریت/گزارش روابط مربوط به شبکه اجتماعی سازمانی در سال 1395 می‌کنیم. ما هنوز هم اهدافی داریم که مربوط به تعهد و کارهای روزانه باشد اما نمی‌توانیم تسلیم استبداد ضروریات شویم و از اهداف بلند مدت غافل بمانیم.

در آخر مطمئن شوید که در این مسیر به صورت فردی هم رشد کنید. مطمئن شوید که می‌توانید از منابع داخلی و خارجی برای پیشرفتی حرفه‌ای استفاده کنید. من نمی‌توانم زندگی را بدون یادگیری مداوم تصور کنم. من منابع متعددی می‌شناسم که برای یادگیری می‌توان به آنها مراجعه کنم. برای مثال من در مورد روش‌های پیشرفت در مدیریت شبکه اجتماعی سازمانی یکی از طرفداران جدی Rich Millington و پیشنهادات او در Feverbee.com هستم. گاهی هم در سازمان‌های حرفه‌ای The Community Roundtable و SocialMedia.org مطالعه می‌کنم اما با کمال تعصب میگویم که منبع مورد علاقه‌ام بحثی در توییتر  #ESNchat است و هر هفته هم یک موضوع متفاوت در آن مورد بحث قرار میگیرد. بسیاری از افراد حرفه‌ای مطلع در این بحث‌ها شرکت می‌کنند و آرشیو ارزشمند من مربوط به سپتامبر سال 2013 است. با حضور در این چت می‌توانید به صورت هفتگی اطلاعات ارزشمند و زیادی در مورد شبکه‌سازی به دست بیاورید. برای اطلاعات بیشتر در مورد ESNchat می توانید به وبلاگ من مراجعه کنید. می‌توانید هر سه شنبه عصر در ساعت 3-2 با استفاده از #ESNchat در توییتر به ما بپیوندید.

یادگیری ما با به پایان رسیدن تحصیلات یا به دست آوردن درجه و مدارک رسمی به پایان نمیرسد. ما به دلیل انسان بودن همیشه در حال یادگیری هستیم. اگر همیشه با این دیدگاه به یادگیری و پیشرفت نگاه کنیم، این رویکرد باعث میشود که در کار هم این تمایل برای پیشرفت و یادگیری در مسائلی که نسبت به ان مسئولیت داریم، وجود داشته باشد.

نوشته از: محسن روح‌الامین

دسته بندی:
  دانستنی‌ها -
درباره

 محسن روح الامین

  (40 مقالات)

ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

درخواست دمو مدیریت پروژه مدیریت جلسات شبکه اجتماعی