دسته‌ها

توصیه شماره 1: مدیری تمام وقت برای شبکه اجتماعی سازمانی در نظر بگیرید

توسط محسن روح الامین 8 سال پیشهیچ نظری ثبت نشده
ماهان  /  دانستنی‌ها  /  توصیه شماره 1: مدیری تمام وقت برای شبکه اجتماعی سازمانی در نظر بگیرید
توصیه

سال گذشته فرصتی پیش آمد که در کنفرانسی که در مورد « شبکه اجتماعی سازمانی » موفق بود شرکت کنم. یک « شبکه اجتماعی سازمانی » که کارکنان یک کسب و کار از آن استفاده میکنند. من 5 سال با علاقه در این حوزه کار کرده بودم، بنابراین از صحبت کردن و شنیدن تجارب دیگران در این حوزه خوشحال میشدم.

حدود 35 دقیقه زمان به ارائه‌ی من و بحث در مورد آن اختصاص داده شده بود. البته من بیش از اینها در این حوزه حرف داشتم. بنابراین این مجموعه وبلاگی که به این موضوع اختصاص دارد، فرصتی است برای تشریح بیشتر این نکات.

من میخواستم افراد حاضر در جلسه تا جایی که ممکن بود نکات مهم را به خاطر بسپارند. بنابراین به سال‌ها فعالیت خود به عنوان مدیر « شبکه اجتماعی سازمانی » فکر کردم که در سال 1392 تأسیس شده بود و در نتیجه به 12 توصیه مهم برای داشتن یک « شبکه اجتماعی سازمانی » موفق رسیدم. این نکات هم برای کسانی که میخواهند یک « شبکه اجتماعی سازمانی » راه‌اندازی کنند و هم برای کسانی که سال‌ها برای راه‌اندازی و استفاده از آن وقت گذاشته بودند، کاربردی بود. من تمام این نکات را در پست‌های مختلف در اختیار آنها خواهم گذاشت. این نکات حاصل شکست‌ها و موفقیت‌های من است و من خوشحال میشوم که آنها را در اختیار شما قرار دهم تا از شکست‌ها و موفقیت‌هایم درس بگیرید.

اولین توصیه من:

از همان ابتدای کار یک مدیر تمام وقت برای « شبکه اجتماعی سازمانی » داشته باشید.

به عنوان یک مدیر « شبکه اجتماعی سازمانی » ، روی این نکته با جسارت تمام تعصب دارم. من به این باور رسیده‌ام که یک نفر باید « شبکه اجتماعی سازمانی » یک سازمان را به طور کامل در اختیار بگیرد. یک مدیر « شبکه اجتماعی سازمانی » لایق و مشتاق کسی است که میتواند کلید شکست یا موفقیت یک سازمان باشد. اغراق نمیکنم اگر بگویم این نکته مهمترین نکته در این 12 مورد است و برای همین به عنوان اولین توصیه آن را مطرح کردم.

میدانم که توجیه یک سازمان برای اختصاص فردی تمام وقت به این موضوع آن هم از ابتدای کار، آسان نیست. میدانم که متأسفانه چقدر منابع ما ذاتاً محدود هستند. در سازمان ما تا 2 سال به ما اجازه داده نشد که فردی را به صورت تمام وقت به این کار اختصاص دهیم. شاید برای سازمانی با دارایی 100 میلیارد تومان و 500 نیرو این محدودیت چندان منطقی به نظر نرسد اما به هرحال ما در چنین شرایطی قرار داشتیم. من 3 سال از آنها میخواستم که خودم به تنهایی این کار را به عهده بگیرم و وقتی موفق شدم، بعد از 5 ماه باز هم فعالیت‌هایی که به این حوزه مربوط نبودند، بخش بزرگی از وقتم را میگرفتند.

به عنوان فرد کلیدی در حوزه « شبکه اجتماعی سازمانی » به مدت 3 سال مسئولیت‌های چندگانه‌ای به عنوان مشاور شیرپوینت، مدیر شبکه اجتماعی داخلی و ناظر فیسبوک، توییتر، یوتیوب، گوگل پلاس و شبکه‌های اجتماعی خارج از سازمان داشتم. در سال‌های اخیر به حوزه‌های مختلف کسب و کار برای راه‌اندازی جامعه آنلاین برای مخاطبان خارج از سازمان مشاوره میدهم و با مدیران این جوامع برای هدایت و پیشروی در حوزه مدیریت چنین جوامعی، همکاری میکنم.

زمانی که تیم رسانه اجتماعی سازمان گسترش پیدا کرد، توانستم برخی از آن وظایف را به دیگران واگذار کنم. در بهمن 1392 توانستم شخص دومی را را برای همکاری در حوزه « شبکه اجتماعی سازمانی » استخدام کنم و این کار قدم بزرگی بود که منجر به تغییرات سریع و مهم شد. کاری که میتوانید با داشتن منابع مناسب انجام دهید، اعجاب‌آور است.

آیا ما بدون کار تمام وقت من پیشرفت کردیم؟ بله و از عهده‌ی آن به خوبی هم برآمدیم. در حقیقت من توانستم از فرصت بیان سرگذشتمان در این مسیر در کنفرانس‌ها، وبینارها، مصاحبه‌های متعدد، کتابها و گزارش‌های تحقیقات صنعتی، بهره ببرم اما من به خوبی میدانستم که ما در این چهارسال فقط نیمی از راه را طی کردیم در حالی که میتوانستیم با کار تمام وقت من برای آنچه که لازم میدانستم، کل این مسیر را طی کنیم.

مدیران جوامع داخلی مجازی کارهای زیادی دارند که ممکن است نادیده گرفته شود: نیاز همیشگی به تعریف استراتژی، تعیین اهداف، حمایت، رشد آگاهی، نظارت بر محتوا، آموزش، مشاوره با مدیران حوزه های کسب و کار، تحلیلگری، گزارش، پشتیبانی، برنامه‌ریزی، عیب‌یابی، ارتباط با افراد، پاسخ به سؤالات، کار با فروشندگان، همکاری با سایر حوزه‌های ذینفع، برنامه‌ریزی برای محتوای ویرایش‌شده، آمادگی برای منابع کاربری، عضویت فعال در جامعه، ایجاد روابط، کنترل، تلاش مداوم برای بهبود برنامه و تجارب کاربری، مستندسازی و مسئولیت‌های دیگری که بیشتر افراد فکر نمیکنند که مدیران « شبکه اجتماعی سازمانی » وقت خود را صرف آنها میکنند. این مسئولیت‌ها آنقدر زیاد هستند که برای انجام آنها به بهترین شکل ممکن،  نیاز به توجه تمام وقت دارید.

ممکن است که بالاخره بدون اینکه مدیر تمام وقتی برای « شبکه اجتماعی سازمانی » داشته باشید موفق شوید اما اگر میخواهید سریعتر به موفقیت برسید، اگر میخواهید تلاش‌های سازمانتان زودتر به نتیجه برسد، اگر میخواهید بیشترین بازدهی را در کوتاهترین زمان از سرمایه‌گذاری‌هایتان ببینید، باید از همان ابتدا حتی قبل از آنکه « شبکه اجتماعی سازمانی » وجود داشته باشد، یک مدیر تمام وقت داشته باشید.

بعضی‌ها توصیه میکنند که به ازای هر 500 کاربر، یک مدیر « شبکه اجتماعی سازمانی » داشته باشید. پس فکر نمیکنم که همیشه یک مدیر برای شما کافی باشد. برای « شبکه اجتماعی سازمانی » شرکت HUMMANA با 42000 کاربر، باید 2 یا 3 نفر دیگر باید با من برای دستیابی به آنچه برای « شبکه اجتماعی سازمانی » سازمانمان پیش‌بینی کرده‌ام همکاری کنند. البته قول  میدهم که از همه‌ی آنها به صورت اثربخش برای کسب و کار استفاده کنم.

اگر میخواهید آماری از ارتباط بین تکامل و ارزش این جوامع و مدیران تمام وقت داشته باشید میتوانید به گزارش وضعیت مدیران جوامع از میزگرد اجتماعات 2014[1] مراجعه کنید و حتماً شماره این هفته در سال 2015 را هم مطالعه کنید. آنها سال‌های زیادی است که این گزارش را به صورت سالانه انجام میدهند و با توجه به پیشرفت این حوزه، افزایش این جوامع و مدیران آنها، روند تحقیق آنها پیشرفت قابل توجهی داشته است.

این اولین توصیه من بود: مدیری تمام وقت برای « شبکه اجتماعی سازمانی » داشته باشید.

برای توصیه های دیگر با ما باشید.

نوشته از: محسن روح‌الامین

[1] The Community Roundtable 2014

دسته بندی:
  دانستنی‌ها -
درباره

 محسن روح الامین

  (40 مقالات)

ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

درخواست دمو مدیریت پروژه مدیریت جلسات شبکه اجتماعی