دسته‌ها

تأثیر هوش مصنوعی بر مهارت‌های مدیریتی

توسط کارشناس محتوا 1 سال پیشهیچ نظری ثبت نشده
ماهان  /  اخبار  /  تأثیر هوش مصنوعی بر مهارت‌های مدیریتی
تأثیر هوش مصنوعی بر مهارت‌های مدیریتی

امروزه مدیران نیمی از وقت خود را صرف کارهای اداری مانند تهیه‌ی گزارش، پیگیری نتایج، تخصیص بودجه و سایر موارد می‌کنند؛ آیا این وظایف باعث موفقیت مدیر سازمان می‌شوند؟ در واقع، نه! هدف اصلی یک مدیر خوب، ارائه‌ی برنامه ریزی استراتژیک است. تا قبل از هوش مصنوعی، برنامه ریزی استراتژیک وابسته به مهارت‌های نرم (شخصیتی) و سخت (فنی و تخصصی) بودند، اما اکنون هوش مصنوعی می‌تواند مهارت‌های مدیریتی را به بُعد جدیدتری ببرد. هوش مصنوعی کمک می‌کند تا مدیر خوبی شوید و در نهایت تصمیمات استراتژیک بهتری بگیرید. در این بررسی به طور کامل در مورد تأثیر هوش مصنوعی بر مهارت‌های مدیریتی صحبت می‌کنیم.

چگونه هوش مصنوعی نقش مدیر را بازتعریف می‌کند؟

هوش مصنوعی (AI) یک فناوری پیشرفته است که هم کسب و کارها و هم زندگی روزمره‌ی مردم را متحول کرده است. الکسا، گوگل هوم و سیری اپل همگی الگوریتم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی هستند که به مردم کمک می‌کنند زندگی بهتری داشته باشند. این فناوری‌ها فعالیت‌های روزانه‌ی ما را تحت تأثیر قرار داده‌اند و بر آینده‌ی رفتار مصرف ‌کننده تأثیر می‌گذارند. درحقیقت، باید گفت: «هوش مصنوعی بر هر فرد، هر شغل، هر صنعت و هر کشوری تأثیر می‌گذارد.»

برنامه‌های مبتنی بر هوش مصنوعی بیش از هر زمان دیگری به ویژگی‌های انسانی نزدیک‌تر شده‌اند. اکنون می‌توان بسیاری از مهارت‌های خود را با هوش مصنوعی توسعه داد. این فناوری به ویژه نقش مدیران و رهبران سازمان‌ها را دستخوش تغییرات زیاد قرار داده است. هوش مصنوعی بسیاری از وظایف اداری را که معمولاً توسط مدیران انجام می‌شود، حذف می‌کند. بنابراین، موقعیت و مهارت‌های مدیران در حال تغییر هستند. آنتونی ماوروماتیس، معاون دانش مشتری و پلتفرم‌ها در امریکن اکسپرس، به روش دیگری اشاره می‌کند که هوش مصنوعی نقش مدیر را تغییر می‌دهد. او می‌گوید:

«هوش مصنوعی به طور فزاینده‌ای وقت مدیران را آزاد می‌کند و به آن‌ها اجازه می‌دهد بر مسائل مهم کارشان تمرکز کنند. در آینده، آنچه واقعاً اهمیت دارد، مهارت انسان در خلق ارزش و نوآوری است، چیزی که هوش مصنوعی هنوز در آن خوب نیست! با کنار گذاشتن وظایف سنتی، هوش مصنوعی به مدیران اجازه می‌دهد تا روابط قوی‌تر با تیم‌های مختلف سازمان ایجاد کنند و تصمیمات استراتژیک بگیرند.»

کدام مهارت‌های مدیریتی جدید توسط هوش مصنوعی ایجاد می‌شوند؟

همانطور که قبل‌تر بیان کردیم، مدیران اکنون باید بر مسئولیت‌های مهمتری تمرکز کنند تا نقش رهبری خود را نشان دهند. این مسئولیت‌ها به دو بخش نیروهای انسانی و نوآوری مربوط می‌شود. دنیای جدید مبتنی بر هوش مصنوعی به رهبران جدیدی نیاز دارد که ارزش‌های نوینی خلق کند. خلق ارزش‌های جدید با هوش مصنوعی دقیقاً بر مهارت‌ها و ویژگی‌های مهم رهبری به شرح زیر تأثیر می‌گذارند:

  • ارتباطات
  • انگیزه
  • چابکی
  • تفکر انتقادی
  • خلاقیت
  • بهبود توانایی‌های تصمیم گیری
  • مسئولیت ‌پذیری

کسب حس اعتماد، پاسخگو بودن و ایجاد فضایی برای گفت و گوها که به تقویت اعتماد و بهبود کارایی کمک می‌کنند، برای مدیران بسیار مهم خواهد بود. اینجاست که مهارت‌های جدید با کمک هوش مصنوعی، به ایجاد اکوسیستمی از روابط سالم و افراد با عملکرد بالا منجر می‌شود. مدیران همچنین می‌توانند از برنامه‌هایی مانند آموزش رهبری تیم، اعتمادسازی برای تشخیص پیشرفت تیم و ایجاد یک سبک رهبری مناسب برای افزایش عملکرد تیم‌ها بهره مند شوند.

تأثیر هوش مصنوعی بر مهارت‌های مدیریتی

چگونه هوش مصنوعی در توسعه‌ی مهارت‌های مدیریتی تأثیر می‌گذارد؟

پیش بینی می‌شود که تا سال 2025، هوش مصنوعی بیش از شش میلیارد ساعت در بهره وری کارهای روزانه‌ی یک مدیر صرفه جویی کند. همچنین مدیران زمان و منابع بیشتری برای انجام وظایف اصلی خود دارند. هوش مصنوعی این پتانسیل را دارد که در سال‌های آینده دنیای بازاریابی را تغییر دهد و تأثیر قابل توجهی بر نحوه عملکرد و انجام وظایف مدیران داشته باشد. با این اوصاف، هوش مصنوعی می‌تواند تأثیر شگفتی در نحوه‌ی رهبری مدیران داشته باشد. ما در ادامه به این تأثیرات اشاره می‌کنیم:

1- ایجاد تعادل در سازمان

ایجاد تعادل بین هوش مصنوعی و نیروی انسانی در سازمان در هر اندازه و مقیاس ضروری است. این ترس دائمی وجود دارد که فناوری هوشمند در نهایت جایگزین مسئولیت‌های پیچیده‌ی انسانی در محل کار شود و از عملکردهای انسانی در واکنش‌های مختلف بحران فراتر رود. اینجاست که مدیر سازمان وارد عمل می‌شود تا تعادلی بین هوش مصنوعی و کارکردهای انسانی ایجاد کند. نقش مدیر در این وضعیت می‌تواند به حداکثر رساندن پتانسیل کارکنان از طریق ارتقای سواد دیجیتالی و آشنایی آن‌ها با تکنولوژی در حال تغییر جهان باشد.

2- تصمیمات مبتنی بر داده

امروزه مدیران به داده‌های بسیار زیادی دسترسی دارند، اما این داده‌ها ساختاریافته و فهرست شده نیستند. بنابراین، مدیران باید ابزاری برای مدیریت و ساده سازی داده‌ها داشته باشند تا بتوانند داده‌های مفید را استخراج کنند. هوش مصنوعی به مدیران در یافتن داده‌های مفید کمک می‌کند. همین امر باعث شده است تا مدیران بتوانند تصمیمات خود را براساس داده‌های موثق اتخاذ کنند. وقتی مدیران تصمیمات مبتنی بر داده می‌گیرند، به افزایش بهره وری و رشد سازمان کمک می‌کنند.

3- دستیابی به نتایج بهتر

مدیران دیگر نیازی به برنامه ریزی دستی برای قرار ملاقات‌ها، جلسات یا برگزاری کنفرانس‌ها ندارند. هوش مصنوعی با بهبود مدیریت زمان و تمرکز بر وظایف اولویت‌دار به مدیران کمک می‌کند تا وظایفشان را خودکارسازی کنند. یک نظرسنجی اخیر بیان کرد که تقریباً 50 درصد از رهبران قبول دارند که هوش مصنوعی بهره وری کسب و کار را بهبود می‌بخشد و به کاهش امور اجرایی پرهزینه و سنگین کمک می‌کند. به این ترتیب، مدیران می‌توانند از امور مالی، فروش، بازاریابی و سایر موارد انتظار نتایج مثبت را داشته باشند.

4- اولویت بندی پایگاه مشتری

سازمان‌ها می‌توانند از هوش مصنوعی برای ایجاد یک پایگاه مشتری وفادار استفاده کنند. هوش مصنوعی به مدیران کمک می‌کند تا مشتریانی را هدف قرار دهند که مناسب کسب و کارشان است. این امر منجر به شخصی سازی می‌شود، به این معنا که مدیر می‌تواند برای هر گروه از مشتریان خود یک برنامه استراتژیک شخصی ایجاد کند. علاوه بر این، هوش مصنوعی با جمع آوری اطلاعات مشتری به مدیران کمک می‌کند تا بهترین زمان برای اجرای تبلیغات را تشخیص دهند و شانس فروش را بالا ببرند.

کلام آخر

شکی نیست که امکانات هوش مصنوعی برای مدیران بی‌پایان است. به این ترتیب، مدیران می‌توانند از قدرت هوش مصنوعی برای تقویت مهارت‌های سازمانی خود استفاده کنند. مدیرانی که از فناوری‌های هوشمند بهره می‌برد، این امکان را دارند تا چشم اندازهای رهبری خود را گسترش دهند و سازمان را به اهدافش برسانند. سازمانی که از مبتنی بر داده باشد و به جای کارهای اضافی کاغذی، به اتوماسیون تکیه کنید، آینده‌ای درخشان خواهد داشت. با این حال، گام اول در ورود به هوش مصنوعی این است که مدیر سازمان از چارچوب قدیمی فکر خود خارج شود و خود را به مهارت‌های جدید مجهز کند.

 

 

دسته بندی ها :
  اخبار - به روزترین نکات مدیریتی - دانستنی‌ها - مقالات -
درباره

 کارشناس محتوا

  (40 مقالات)

ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

درخواست دمو مدیریت پروژه مدیریت جلسات شبکه اجتماعی