دسته‌ها

چه چیزی باعث رضایت از محل کار میشود؟ (بخش دوم)

توسط سارا شیرمحمدی 4 سال پیشهیچ نظری ثبت نشده
ماهان  /  مقالات  /  چه چیزی باعث رضایت از محل کار میشود؟ (بخش دوم)
چه-چیزی-باعث-رضایت-از-محل-کار-میشود؟

در بخش اول مقاله به نقش مدیریت و برنامه‌ریزی مناسب کارها در کسب رضایت و افزایش احساس شادی کارمندان پرداختیم؛ این بخش را از این قسمت بخوانید:

 

 

آیا به نظر شما پاداش عامل مهمی در کسب رضایت کارمندان در محیط کار است؟

این یک باور جهانی است که هر چیزی قیمتی دارد! شاید بتوان گفت که جای تردید نیست که حقوق بیشتر انگیزه‌ی خوبی برای انجام کارهای بیشتر است اما حقوق بیشتر داشتن معمولاً مسئولیت بیشتر، تعداد جلسات بیشتر و کار بیشتری نیز به دنبال خواهد داشت.

اگر قبل از ارتقای حقوق خود کلاً از کار خود راضی نیستید به راحتی میتوان گفت پس از آن نیز خوشحال نخواهید شد.

حقیقت جالب: انجام کار معنی‌دار بیشتر از پاداش یا حقوق بیشتر گرفتن، تأثیر به سزایی بر افزایش سطح رضایت‌ و شادی افراد در محل کار دارد.

پاداش کاری

طبق نظرسنجی‌های انجام‌شده، اغلب شاد‌ترین کارمندان در کشورهای ایالات متحده، انگلیس و آلمان همگی «انجام دادن کاری مفید و معنادار» را به عنوان عامل شماره 1 در خصوص عوامل رضایت از کار، بالاتر از «پاداش گرفتن» و همچنین « انعطاف‌پذیری ساعات کاری» اولویت‌بندی میکنند. فرانسه تنها استثناء در 4 كشور مورد بررسي قرار گرفته شده، است كه فقط 3٪ افراد «پاداش» را بالاتر از «انجام كاری معني‌دار» قرار داده‌اند.

از هر 10 کارمند 4 نفر میگویند که حاضر شده‌اند شغلی را که باعث شادی بیشتر آنها میشود قبول کنند اما حقوقشان نسبتاً کمتر باشد. این موضوع به ما نشان میدهد که میزان ارزش و تأثیری که کارمندان به صورت فردی برای شرکت ایجاد میکنند، بیش از میزان پاداش حائز اهمیت است.

راه‌حل: بسیاری از کارمندان از چشم‌انداز و اهداف آینده‌ی شرکت خود بی‌اطلاع یا به دور هستند. در واقع، 61٪ از پاسخ‌دهندگان نظرسنجی گفته‌اند که چشم‌انداز آینده‌ی شرکت آنها یا فقط تا حدودی برایشان قابل درک است یا حتی اصلاً نیست. وقتی کارمندان درمورد مأموریت و اهداف شرکت در تاریکی ناآگاهی به سر میبرند، چگونه میتوانند تأثیر یا ارزش کار خود را بسنجند؟

کار

وقتی صحبت از چشم‌انداز شرکت میشود، خیلی مهم است که تک تک کارمندان کارهای خود را در راستای رسیدن به یک هدف مشترک که همان هدف و چشم‌انداز شرکت است، به خوبی انجام دهند. برنامه‌ریزی برای برگزاری منظم مباحثه‌ها و جلساتی در رابطه با مأموریت و اهداف شرکت، موجب پاسخ دادن به سؤالات افراد و افزایش تعامل مؤثر کارمندان میشود، علاوه بر این برگزاری چنین جلساتی به طور ویژه پس از پایان هر پروژه موجب بررسی دلایل شکست یا موفقیت و در نتیجه پیشرفت بیشتر میشود.

پیوند زدن صریح کارهای فردی کارمندان با اهداف شرکت روش دیگری برای معنادار کردن کار است. با استفاده از اهداف و نتایج کلیدی و مهم به عنوان معیار سنجش هدف، میتوانید اهداف فردی و تیمی را مستقیماً تحت الشعاع اهداف بزرگتر شرکت قرار دهید تا بدانید دقیقاً کجا ارزش افزوده‌اید.

این امر بینش بیشتری نسبت به کارمندان شما ایجاد میکند، بنابراین همه‌ی افراد از نظر اولویت‌ها و جهت‌گیری‌ها هماهنگ خواهند بود. برقراری ارتباط بین وظایف روزمره و ابتکارات تیمی برای رسیدن به اهداف بزرگتر، نه تنها به افراد نشان میدهد که چگونه بر کار آنها تأثیر میگذارد بلکه تلاش‌های گروهی را نیز با چشم‌انداز شرکت متحد میکند.

برای ایجاد این هماهنگی و تعامل میتوان از ابزارها و نرم‌افزارهایی که با همین هدف طراحی و تولید شده‌اند استفاده نمود. شرکت سپهرماهان به عنوان اولین ارائه‌کننده‌ی شبکه تعاملی سازمانی در ایران نرم‌افزارهای متعددی از جمله مدیریت پروژه و کارهای «همتیک»، مدیریت جلسات و پیگیری مصوبات «همتاک»، شبکه اجتماعی و پیامرسان «همسو» تولید نموده است.

دسته بندی ها :
  مقالات - دانستنی‌ها -
درباره

 سارا شیرمحمدی

  (16 مقالات)

ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

درخواست دمو مدیریت پروژه مدیریت جلسات شبکه اجتماعی