دسته‌ها

چگونه هوش مصنوعی مدیریت پروژه و کارها را متحول می‌کند؟

توسط کارشناس محتوا 1 سال پیشهیچ نظری ثبت نشده
ماهان  /  اخبار  /  چگونه هوش مصنوعی مدیریت پروژه و کارها را متحول می‌کند؟
چگونه-هوش-مصنوعی-مدیریت-پروژه-و-کارها-را-متحول-می‌کند؟

اگرچه هوش مصنوعی هنوز در مراحل اولیه‌ی خود است، اما در آینده نزدیک پاسخی برای کارهای خسته کننده در مدیریت پروژه خواهد بود. گزارش اخیر IDC بیان می‌کند که هزینه‌ی مربوط به سیستم‌های هوش مصنوعی در سال 2023 به 97.9 میلیارد دلار خواهد رسید که بیش از دو و نیم برابر مبلغی است (37.5 میلیارد دلار) که در سال 2019 هزینه شده بود. با چنین تأثیر عمیقی، صنعت مدیریت پروژه نیز شاهد یک تغییر بنیادی توسط هوش مصنوعی خواهد بود. بیایید بررسی کنیم که مدیریت پروژه در 5 یا 10 سال آینده تا چه میزان تحت تأثیر تغییرات تکنولوژیک قرار می‌گیرد.

چگونه-هوش-مصنوعی-مدیریت-پروژه-و-کارها-را-متحول-می‌کند؟

تأثیر هوش مصنوعی بر مدیریت پروژه و کارها

هوش مصنوعی (AI) براساس پیشرفت‌های صورت گرفته در محاسبات و الگوریتم‌های مختلف توسعه پیدا کرده است. این فناوری شبیه سازی فرآیندهای هوش انسانی توسط ماشین‌ها است که ویژگی‌هایی مانند اتوماسیون، یادگیری ماشین، بینایی ماشین، پردازش زبان طبیعی و رباتیک را ارائه می‌دهد. همه‌ی این ویژگی‌ها می‌توانند هر صنعتی مانند مدیریت پروژه را متحول کنند. بنابراین، درک اساسی هوش مصنوعی جهت پیاده سازی مهارت‌های مربوط به مدیریت پروژه توسط متخصصان مهم است. به گفته‌ی متخصصان، هر مدیر پروژه با سه نقطه درد مواجه است که این نقاط عبارتند از:

  • عدم قطعیت
  • پیش بینی
  • یادگیری

بهبود یک یا هر سه این نقاط درد می‌تواند گام مهمی برای بهبود نرخ موفقیت کلی پروژه باشد. هوش مصنوعی ابزاری است که در این زمینه مفید خواهد بود؛ اما این سؤال باقی می‌ماند که آیا مدیران پروژه مایلند از هوش مصنوعی به عنوان یک ابزار استفاده کنند یا خیر؟ مطالعه‌ای که توسط دانشگاه فناوری چالمرز منتشر شده است، یافته‌های مشابهی را نشان می‌دهد و بیان می‌کند که اکثر مدیران پروژه مایل به استفاده از سیستم‌های هوش مصنوعی در آینده هستند.

هوش مصنوعی با توانایی پردازش مجموعه داده‌های عظیم (چیزی که مغز انسان برای انجام آن طراحی نشده است)، نوید تصمیم گیری بهتر و دقیق‌تر را می‌دهد؛ اما با تداوم پذیرش هوش مصنوعی در سازمان‌ها و مزایای قابل توجه آن برای مدیران پروژه، ضروری است که بدانیم هوش مصنوعی دقیقاً در چه بخش‌هایی از مدیریت پروژه تأثیر می‌گذارد. در ادامه به تأثیرات هوش مصنوعی در مدیریت پروژه اشاره می‌کنیم:

تصمیم گیری بهتر

یکی از مسائل همیشگی مدیریت پروژه، جمع آوری اطلاعات دقیق و به روز برای تصمیم گیری بهتر است. توانایی هوش مصنوعی برای پردازش اطلاعات با حجم بالا و کمک به سازمان‌ها برای ثبت و جمع آوری داده‌های مهم، می‌تواند به پر کردن این شکاف و افزایش قدرت تصمیم‌ گیری کمک کند.

هوش مصنوعی این پتانسیل را دارد که ناهنجاری‌ها را در مجموعه داده‌ها شناسایی کند و توجه مدیران را به تغییرات مفید جلب کند. این تغییرات می‌توانند در برنامه، بودجه، جدول زمانی، شرایط مالی پروژه و سایر موارد انجام شود. هوش مصنوعی به طور خودکار می‌تواند اطلاعات مفیدی را که بر موفقیت پروژه تأثیر می‌گذارند، نشان دهد و باعث شود که مدیران در تصمیمات خود بهتر عمل کنند.

این فناوری می‌تواند به شناسایی الگوهای جدید در مدیریت پروژه کمک کند. هوش مصنوعی این پتانسیل را دارد که روندهای جدید را شناسایی کند و به مدیر پروژه بگوید که چه زمانی یک متغیر جدید می‌تواند بر کل عملکرد پروژه تأثیر بگذارد. مثلاً اگر تأخیری در پروژه رخ دهد، هوش مصنوعی آن را گزارش می‌دهد و برای تأخیر به وجود آمده یک راه حل ارائه می‌دهد.

مدیریت و برنامه ریزی منابع

استراتژی‌هایی که توسط مدیران پروژه تدوین می‌شوند، تمام جنبه‌های مرتبط با پروژه از جمله نیروی کار، امکانات، زمان ‌بندی، بودجه و منابع را شامل خواهند شد. در این میان، تخصیص منابع مانند نیروهای کاری تجهیزات و دارایی‌ها باید مطابق با نیازهای پروژه پیش بینی شوند.

سیستم‌های هوش مصنوعی، مدیران پروژه را قادر می‌سازند تا منابع در دست را به طور مؤثرتری در پروژه قرار دهند. برای مثال، هوش مصنوعی می‌تواند با بررسی داده‌ها، تشخیص دهد که یک سازمان در پوزیشن شغلی «مدیر دیجیتال مارکتینگ» نیاز به نیرو دارد، یا می‌تواند ارزیابی کند که کدام وظیفه برای کدام نیروی کاری بهتر است.

مزیت بالقوه برنامه ریزی و تخصیص منابع با هوش مصنوعی، نیروی کار شادتر است! بدین دلیل که وظایف نیروهای کاری بر اساس عملکرد گذشته و ظرفیت فعلی آن‌ها محول می‌شوند. روش‌های مختلفی که هوش مصنوعی می‌توانند به بهبود فرآیندهای مورد استفاده برای مدیریت افراد کمک کنند، عبارتند از:

  • محاسبه و پیش بینی کمبود یا مازاد منابع
  • تخصیص بهترین منابع به بخش‌های مختلف پروژه
  • شناسایی مهارت‌های مناسب برای شغل مناسب
  • ارائه‌ی بازخورد در مورد عملکرد پروژه
  • مشخص کردن یک آموزش خاص برای یک کارمند خاص
  • بهبود بهره وری کارکنان براساس مهارت‌ها و ویژگی‌ها

دستیار فعال انسان!

کمک فعال هوش مصنوعی یا دستیار مجازی هوش مصنوعی (AI Active Assistance) نقش بزرگی را در حذف کارهای تکراری، خسته کننده و سطح پایین بر عهده دارد. بنابراین، دستیار هوش مصنوعی باعث می‌شود تا مدیران پروژه بتوانند بر روی وظایف مهم‌تر و با ارزش افزوده بیشتر تمرکز کنند. چند کار مهم دستیار فعال هوش مصنوعی عبارتند از:

  • ورود و جمع آوری داده‌ها
  • گردش کار هوشمند (پیگیری اقدامات متناسب با هر پروژه)
  • اختصاص وظایف به اعضای تیم بر اساس قابلیت‌های آن‌ها
  • پیش بینی رضایت مشتری بر اساس نتایج قبلی

نمونه مورد علاقه ما از هوش مصنوعی به عنوان دستیار فعال انسان‌ها، اسطوره شطرنج گری کاسپاروف است که پس از باخت در مسابقه معروف خود در برابر ابر کامپیوتر دیپ بلو  IBMدر سال 1997 تصمیم گرفت با یک هوش مصنوعی شریک شود. شطرنج بازان متوجه شدند که قدرت کار با هوش مصنوعی ناشی از این است که چگونه انسان و رایانه می‌توانند یکدیگر را تکمیل کنند.

جالب اینجاست که شطرنج بازان مبتدی که از هوش مصنوعی استفاده می‌کردند، توانستند هم یک استاد بزرگ شطرنج و هم یک کامپیوتر شخصی را با قدرت محاسباتی بالا شکست دهند. بنابراین، وقتی در مورد پتانسیل دستیاران مجازی هوش مصنوعی برای تغییر مدیریت پروژه صحبت می‌کنیم، موفقیت این مشارکت به نحوه تعامل انسان‌ها و ماشین‌ها بستگی دارد. به این معنا که ما برای مدیریت پروژه، چه انتظاری از هوش مصنوعی داریم؟ آیا هوش مصنوعی باید تأخیرها را شناسایی کند؟ آیا باید بهترین برنامه زمانی را مطابق با منابع ارائه دهد؟ آیا توان پیش بینی هزینه‌های ساخت در آینده را دارد؟

مدیریت ریسک پروژه

هوش مصنوعی به دلیل ظرفیت محاسباتی خود، قابلیت اجرای سریع کارهای متعدد و ارزیابی ریسک پروژه‌های آینده را دارد. بر خلاف ابزارهای فعلی که قدرت تشخص گلوگاه‌ها را ندارند، الگوریتم یادگیری هوش مصنوعی به طور بالقوه می‌تواند خطرات احتمالی را کشف کند.

هوش مصنوعی این امکان را به وجود آورده است که متغیرهای مختلف مانند زمان، هزینه و سایر موارد، در طول پروژه بارها و بارها با اطلاعات جدید پردازش شوند. همین امر می‌تواند در هر محله از پروژه منجر به شناسایی خطاها و ریسک‌های احتمالی باشد. مزایای اصلی سیستم‌های هوش مصنوعی که بیشترین پتانسیل را در مدیریت ریسک پروژه دارند، عبارتند از:

  • انجام پیش‌بینی‌های دقیق (زمان و هزینه) با استفاده از داده‌های تجربی
  • یافتن مشکلات در پروژه‌ها در مراحل اولیه با استفاده از تجزیه و تحلیل داده‌ها
  • ارائه راه حل‌های بهینه برای مدیریت ریسک‌های احتمالی در کل فرآیند مدیریت پروژه
  • کاهش هزینه و زمان صرف شده برای کشف خطرات

کلام آخر

مشکل تصمیم گیری این است که ما اغلب نمی‌دانیم تمام مهره‌های بازی چیست! ما دقیقاً نمی‌دانیم در مدیریت مؤثر پروژه چه پارامترهایی مورد نیاز است و چگونه باید خطرات را در هر مرحله از پروژه قبل از وقوع تشخیص داد. با استفاده از هوش مصنوعی به عنوان مکمل هوش انسانی، تصمیمات پروژه بر اساس مجموعه‌ای بسیار بزرگتری از داده‌ها اتخاذ خواهند شد. این مهم به مدیران پروژه کمک می‌کند تا با استفاده از راه حل‌های بهتر و مؤثرتر، بتوانند پروژه را به اهداف اصلی خود برسانند.

 

 

دسته بندی ها :
  اخبار - به روزترین نکات مدیریتی - دانستنی‌ها - مدیریت پروژه‌ها و کارها - مقالات -
درباره

 کارشناس محتوا

  (40 مقالات)

ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

درخواست دمو مدیریت پروژه مدیریت جلسات شبکه اجتماعی