دسته‌ها

هوش مصنوعی چطور به رفع چالش های مدیریتی کمک می کند؟

توسط کارشناس محتوا 10 ماه پیشهیچ نظری ثبت نشده
ماهان  /  به روزترین نکات مدیریتی  /  هوش مصنوعی چطور به رفع چالش های مدیریتی کمک می کند؟
هوش مصنوعی چطور به رفع چالش های مدیریتی کمک می کند؟

رهبران امروزی برای مدیریت سازمان خود با تصمیمات پیچیده‌تری نسبت به گذشته روبرو هستند. در حالی که کسب و کارها باید هزینه‌ها و میزان تلاش خود را به درستی مدیریت کنند، همچنین باید خدمات جدید و بهتری را برای مخاطبان هدف خود ارائه دهند. سازمان‌ها در چنین وضعیتی به دنبال یافتن راه‌ حل‌هایی برای بهبود عملکرد و مدیریت کارآمدتر فرآیندهای خود هستند. بنابراین این سوال پیش می‌آید که: «چگونه رهبران می‌توانند تصمیمات پیچیده بگیرند و چشم انداز تجاری خود را گسترش دهند؟» پاسخ در استفاده از ابزارهای فناوری مانند هوش مصنوعی (AI) نهفته است. در این بررسی به طور کامل در مورد مزایای هوش مصنوعی در رفع چالش های مدیریتی می‌پردازیم.

هوش مصنوعی چیست؟

همانطور که هوش مصنوعی در دنیای امروز جای خود را باز می‌کند، رهبران باید بدانند این فناوری چگونه کار می‌کند و چگونه می‌توانند از آن را به بهترین نحو در بهبود مدیریت سازمان خود استفاده کنند. در ساده‌ترین حالت، هوش مصنوعی یک سیستم کامپیوتری است که می‌تواند بدون دخالت انسان و به طور مستقل یاد بگیرد و کار کند. این توانایی باعث شده است تا هوش مصنوعی به ابزاری قدرتمند تبدیل شود. با هوش مصنوعی، کسب و کارها و سازمان‌های عمومی می‌توانند وظایف را از حالت دستی خارج کنند و همه کارها را صورت اتوماسیون انجام دهند. در نتیجه، هوش مصنوعی می‌تواند ابزار ارزشمندی برای حل مشکلات مدیریتی برای رهبران امروزی باشد.

هوش مصنوعی می‌تواند به چندین روش مختلف به سازمان‌ها کمک کند. می‌توان از این فناوری برای پردازش حجم زیادی از داده‌ها و تصمیم گیری سریع و دقیق استفاده کرد. هوش مصنوعی همچنین می‌تواند به شناسایی الگوها و روندهای سازمانی کمک کند که تاکنون غیرقابل تشخیص بودند. برای مثال، یکی از چالش های مدیریتی این بود است که چطور می‌توان کارها و وظایف را طوری مدیریت کرد که مطابق برنامه زمانی و اهداف پروژه باشند. اینجاست که هوش مصنوعی در نرم افزار مدیریت کارها تجلی پیدا می‌کند تا به مدیران کمک کند تا وظایف را به شکلی بهینه شده مدیریت کنند.

اطلاعاتی که توسط هوش مصنوعی پردازش می‌شوند، برای اطلاع رسانی و تصمیم گیری‌های استراتژیک قابل استفاده هستند. به همین دلیل است که هوش مصنوعی به ابزار مهمی برای کسب و کارها و دولت‌ها تبدیل شده است. یک مطالعه اخیر توسط شرکت PwC نشان داد که 52 درصد از شرکت‌ها برای پذیرش هوش مصنوعی در سال گذشته برنامه داشته‌اند. علاوه بر این، 86 درصد از شرکت‌ها معتقدند که هوش مصنوعی به زودی به فناوری اصلی در شرکت آنها تبدیل خواهد شد.

هوش مصنوعی و رفع چالش های مدیریتی

3 مزیت هوش مصنوعی برای رفع چالش های مدیریتی

چه بخواهیم و چه نخواهیم، هوش مصنوعی در همه ابعاد زندگی شخصی و تجاری ما نفوذ کرده است. این تکنولوژی به ویژه در سازمان‌ها می‌تواند مزایای زیادی به شرح زیر داشته باشد:

1- اتوماسیون

یکی از بهترین مزایای هوش مصنوعی برای کمک به رفع مشکلات مدیریتی، خودکار کردن وظایف است. هوش مصنوعی می‌تواند هر نوع فرآیند سازمانی از جمله برنامه ریزی، تصمیم گیری، اجرا و گزارش گیری را به صورت خودکار انجام دهد. فقط کافیست شما اطلاعات اولیه را به نرم افزار مدیریت پروژه ارائه دهید تا نرم افزار همه امور را به صورت خودکار انجام دهد. علاوه بر این، هوش مصنوعی به تشخیص تخلفات و جلوگیری از اشتباهات پرهزینه کمک می‌کند. اتوماسیون همچنین می‌تواند به مواردی مانند برنامه ریزی جلسات سازمانی و تخصیص کارها به نیروها کمک کند.

2- پردازش داده‌ها

راه دیگری که هوش مصنوعی می‌تواند به رهبران در حل مشکلات کمک کند، پردازش سریع داده‌هاست. کسب و کارها با هوش مصنوعی می‌توانند حجم زیادی از داده‌ها را جمع آوری کنند و سپس از آن داده‌ها برای تصمیم گیری بهتر استفاده کنند. به عنوان مثال، فرض کنید یک شرکت در تلاش است تصمیم بگیرد که کدام محصولات را بفروشد. در این صورت، هوش مصنوعی می‌تواند برای جمع آوری داده‌ها در مورد عادت‌های خرید مشتری و سپس استفاده از آن داده‌ها برای ارائه توصیه‌هایی در مورد محصولاتی که باید به بازار عرضه شوند، به کار گرفته شود.

 

3- شبیه سازی

هوش مصنوعی می‌تواند به کسب و کارها در حل مشکلات با ارائه قابلیت‌های مربوط به شبیه‌ سازی کمک زیادی کند. سازمان‌ها با هوش مصنوعی می‌توانند چندین نوع پلن و برنامه را تست کنند و ببینند که نتایج کدام یک بهتر از دیگری هستند. این مهم می‌تواند به رهبران کمک کند تا با بررسی پیامدهای انتخاب‌های خود تصمیمات بهتری بگیرند. به عنوان مثال، یک کسب و کار با چالش انتخاب بازار هدف خود مواجه است و نمی‌داند مخاطبان هدفش چه کسانی هستند! هوش مصنوعی با شبیه سازی الگوهای مختلف پرسونای مخاطب از جمله بررسی سن، جنسیت، موقعیت مکانی، علایق و سایر موارد، به این کسب و کار کمک می‌کند تا بتواند مخاطبان هدف را با دقت بیشتری شناسایی کند.

هوش مصنوعی و رفع چالش های مدیریتی2

5 فایده هوش مصنوعی در چالش های مدیریت نیروی کار

هوش مصنوعی در چالش های مدیریت نیروی کار نقشی اساسی دارد. یکی از مزیت‌های اصلی ترکیب هوش مصنوعی در ابزارهای مدیریت نیروی کار این است که به خودکارسازی طیف گسترده‌ای از وظایف و فعالیت‌ها مانند برنامه ریزی، بودجه بندی، حقوق و دستمزد، استخدام کارکنان و موارد دیگر کمک می‌کند. در ادامه به چند نکته در مورد اهمیت هوش مصنوعی در چالش های مدیریت نیروی کار در سازمان‌ها کمک می‌کنیم:

1- تعیین دقیق وظایف کارکنان

مدیران و رهبران در هر سازمانی به ندرت وقت کافی برای تخصیص وظایف به کارکنان دارند که منجر به ایجاد چندین چالش می‌شود. این امر ممکن است باعث شود تا وظایف زیاد یا کمی به کارکنان اختصاص داده شود که منجر به مسائلی مانند اتلاف ساعات کار، فرسودگی شغلی یا تأخیر در تکمیل کارها می‌شود. بنابراین، غلبه بر این چالش‌ها مستلزم برنامه ریزی استراتژیک است که نیازهای نیروی کار را برای هر کار یا فعالیت در نظر می‌گیرد. به همین دلیل است که مدیریت نیروی کار با هوش مصنوعی آسان‌تر می‌شود.

2- افزایش استفاده از مهارت‌ها

کارکنان معمولاً مهارت‌های مختلفی دارند. مدیران برای استفاده حداکثری از استعدادهای کارکنان خود، باید دانش لازم را داشته باشند. با این حال، روش‌های سنتی مدیریت منابع اغلب نمی‌تواند از مهارت‌های کارکنان به خوبی بهره ببرد. در اینجا، هوش مصنوعی در چالش‌های مدیریت نیروی کار به یک راه حل‌ تحلیلی کارآمد تبدیل خواهد شد که به مدیران اجازه می‌دهد تا وظایف و فعالیت‌ها را بر اساس نیازهای مهارتی کارکنان تعیین کنند. بنابراین، هنگامی که این رویه با یک نرم افزار مدیریت پیشنهادات ترکیب می‌شود، مدیران به راحتی می‌توانند بسته به مهارت‌ها و تخصص نیروهای کاری خود، بهترین تصمیمات را براساس ایده‌های ارائه شده توسط کارکنان بگیرند.

3- بهینه سازی هزینه‌های منابع

برای هر سازمانی مهم است که هزینه‌ها را به حداقل برسانند تا سود هر پروژه را افزایش دهد. منابع و زمان مهم‌ترین اجزای هزینه هر پروژه هستند. بنابراین، مدیران باید بتوانند تعادل خوبی بین داشتن منابع در دسترس برای یک پروژه و زمان بندی مورد نیاز برای تکمیل آن ایجاد کنند. این امر مستلزم درک کامل قراردادها، مهارت‌ها، در دسترس بودن و سایر عوامل است. یک نرم افزار مدیریت پروژه که مبتنی بر هوش مصنوعی است، توانایی برآورده کردن معیارهای هزینه و زمان را دارد. در نتیجه، مدیران می‌توانند به سرعت منابع مناسب را با هزینه‌های مناسب به پروژه‌ها اختصاص دهند تا کار را به موقع و در چارچوب بودجه اجرا شوند.

4- بهبود بهره وری نیروی کار

بهره وری نیروی کار یک معیار مهم برای هر سازمانی است، زیرا به طور مستقیم با تحویل به موقع پروژه و کسب درآمد ارتباط دارد. به این ترتیب، سازمان‌ها باید آنچه را که برای ارتقای سطح بهره وری کلی نیروی کارشان مهم است، انجام دهند. علاوه بر این، کارکنانی که در برنامه‌های خود انعطاف پذیری بیشتری دارند و بر اساس اولویت‌هایشان کار می‌کنند، کارآمدتر هستند. هوش مصنوعی در چالش‌های مدیریت نیروی کار راه‌حل‌هایی را ارائه می‌کند که نقشی اساسی در بهبود بهره وری ایفا می‌کنند. این راه حل‌ها به جلوگیری از تغییرات ناگهانی برنامه کمک می‌کنند و مهارت‌ها و صلاحیت‌ها را در هنگام تخصیص منابع به در نظر می‌گیرند. همه این قابلیت‌ها بر روحیه کارکنان و سطوح بهره وری آنها تأثیر مثبت می‌گذارند و در بلندمدت به نفع سازمان هستند.

5- امکان ارزیابی عملکرد کارکنان

از آنجایی که هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل حجم عظیمی از داده‌ها عالی است، می‌تواند در ارزیابی عملکرد کارکنان بسیار مفید باشد. این فناوری بینش دقیقی از عملکرد کارکنان ارائه می‌دهد و به مدیران امکان خواهد داد تا نیروی کار خود را به طور منصفانه ارزیابی کنند. هوش مصنوعی در چالش های مدیریت نیروی کار از داده‌های واقعی برای ایجاد بینش در عملکرد استفاده می‌کند. علاوه بر این، از آنجایی که هوش مصنوعی بر کل فرآیند حاکم است، فرآیند بررسی کاملاً شفاف و عینی خواهد بود. بنابراین جایی برای تعصبات شخصی مدیران و سرپرستان باقی نمی‌ماند!

رفع چالش های مدیرتی با نرم‌افزارها و راهکارهای سازمانی سپهر ماهان

در طی چند سال گذشته، سازمان‌ها در سراسر جهان به اهمیت رشد روزافزون نیازهای دیجیتالی تجارت خود پی برده‌اند. هوش مصنوعی در راس این نیازهای قرار دارد. این فناوری به طور مداوم در حال تکامل است و برای مشاغل در هر اندازه‌ای در دسترس‌تر و مقرون به صرفه‌تر می‌شود. با بهره گیری از قدرت هوش مصنوعی، رهبران می‌توانند تصمیمات بهتری بگیرند، کارایی را بهبود بخشند و نوآوری را هدایت کنند. با این حال، مهم است که به یاد داشته باشید که هوش مصنوعی همه چیز نیست! بنابراین، سازمان‌ها باید از ترکیب هوش مصنوعی و انسان برای گرفتن بهترین نتایج استفاده کنند. نرم افزارهای سپهر ماهان می‌توانند تمامی نیازهای شما از جمله پردازش داده‌ها، اختصاص وظایف، برنامه ریزی، مدیریت جلسات، زمان بندی و تجزیه و تحلیل روند پروژه‌ها را در یک سیستم واحد به شما ارائه دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر با تیم مشاوران ما تماس بگیرید.

منبع: forbes.com ، aeologic.com

دسته بندی ها :
  به روزترین نکات مدیریتی - مقالات -
درباره

 کارشناس محتوا

  (9 مقالات)

ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

درخواست دمو مدیریت پروژه مدیریت جلسات شبکه اجتماعی